Като отделна специализирана структура, заедно със своя Граждански съвет, Фондът е постижение на гражданското общество у нас. През годините той беше фокус на множество сблъсъци, но и на непресекваща надежда за изграждане на модел на индивидуализиран подход при висока степен на прозрачност и участие на всички заинтересовани страни, което да гарантира ефективност, справедливост и хуманност.

Днес, управляващите опитват чрез преходни и заключителни разпоредби на Закона за бюджет на НЗОК за 2019 г. да закрият Фонда като отделна структура. Това се прави без подробни мотиви и оценка за въздействието на такова решение и без всякакъв обществен дебат.  При този подход не се предвиждат никакви законодателни гаранции за осигуряване на непрекъснатост на осъществяваните от ЦФЛД дейности, както и за прозрачност и своевременност на разглежданите процедури.  Неясна е и съдбата на Гражданския съвет, но с висока степен на увереност можем да предположим, че именно неговото премахване е една от основните цели на управляващите. Предвижда се всички важни въпроси да бъдат уредни с бъдещ подзаконов нормативен акт, без никаква яснота относно цялостния модел, който се предлага и без гаранции за обоснованост, прозрачност и обществено участие в неговата разработка.  Това създава още едно ниво на несигурност и непредвидимост при осигуряване на финансирането на лечението на деца.

Особено притеснително е, че в така предлаганите преходни и заключителни разпоредби не се съдържат механизми, които да осигурят финансиране на съпътстващите лечението в чужбина разходи и да гарантират неговата достъпност – разходи за транспорт, преводи, настаняване и пътуване на един придружител. За сметка на това, законодателят не е пропуснал да уреди, че част от средствата, постъпващи в бюджета на ЦФЛД  (дарения, невъзстановени депозити по чл. 79, ал. 1 от Изборния кодекс и други) ще постъпват по сметка на НЗОК, без обаче да се гарантира тяхното целево използване именно за финансиране на лечението на деца, а не за други разходи на НЗОК.

Посочените промени се правят непрозрачно и без никаква възможност за обществено обсъждане. Чл. 18а от ЗНА задължава органите, които имат право на законодателна инициатива да провеждат обществени консултации с гражданите и да извършват оценка на въздействието на всеки законопроект. Противното нарушава установените в ЗНА принципи на предвидимост, откритост и съгласуваност. Посоченият законопроект все още не е обявен публично и не е предоставена никаква възможност за провеждане на обществени консултации за срок от поне 30 дни.

Приемането на промени чрез преходни и заключителни разпоредби на бюджетен закон е потенциално противоконституционен подход.  Конституционният съд вече се е произнасял, че „ежегодните бюджетни закони са закони във формален смисъл като в основното, същинското си съдържание те не съдържат правни норми“. Въвеждането на фундаментални промени чрез изменение на над десет нормативни акта чрез ПЗР на „закон“ с действие една календарна година противоречи на основни принципи на върховенство на правото и крие риск от обявяването им за противоконституционни. Това поставя под въпрос легитимността и стабилността на обществените отношения в областта на здравеопазването и законосъобразното установяване и функциониране на новосъздадените органи, както и на процедурите, които протичат пред тях.

„Демократична България“ не поставя под съмнение необходимостта от сериозни реформи в здравеопазването и в частност лечението на най-малките. Този подход обаче е напълно недопустим. На обществото се дължи цялостна оценка за негативите и позитивите на досегашния подход при финансиране лечението на деца и пълноценна концепция за модела, с който се предлага той да бъде заменен. Особено важно е да бъде даден отговор как ще се гарантира прозрачността и участието на заинтересованите групи и обществеността. Едва след широк обществен дебат и отчитане на всички гледни точки управляващите биха могли да внесат един напълно разработен нормативен пакет, с който да осъществят необходимите реформи.

Напълно наясно сме обаче, че без концентриран обществен натиск, управляващите няма да се откажат от своя порочен подход и практически при никакви обстоятелства не можем да очакваме да проведат отговорно и задълбочено обсъждане на необходимите реформи, с уважение към огромния хуманитарен залог на дейността, за която става дума. За съжаление, този казус не само не е прецедент, той е израз на най-дълбоката същност на това управление. Той е част от цялостния подход на това правителство при лансиране на т.нар. реформи в здравеопазването. В този казус виждаме логичен и завършващ етап от последователната война с гражданското общество по повод на Фонда за лечение на деца. Същата война се води и по отношение на майките на деца с увреждания, които са принудени да протестират с месеци, за да могат да си осигурят вниманието на управляващите.  По същество, той съдържа същия шокиращ цинизъм, който беше демонстриран от вицепремиера Валери Симеонов, не само в скандалното му изявление, но и в многократно по-скандалното му поведение след това.

Политическата реалност е, че никой български гражданин, дори да става дума за болни деца и техните семейства или хора с увреждания и техните близки, по никакъв начин не може да очаква добро управление или дори елементарно политическо приличие и хуманност, докато на власт остават ГЕРБ и ОП или ролята на опозиция в парламента се играе от БСП и ДПС.

Ето защо и по този повод „Демократична България“ заявява своята трайна позиция: настояваме за оставка на цялото правителство начело с Бойко Борисов и нови избори, които да позволят на българските граждани да дадат мандат за политическа промяна и смела модернизация на родината ни.

25 Октомври 2018