Приоритети на икономическите политики
Икономиката на България е в началото на възстановяване след безпрецедентно тежката ситуация, породена от няколко негативни и взаимосвързани процеси:
Краткосрочно, това са:
- ефектите на пандемията и на мерките свързани с нея върху производството и потребителското търсене;
- процесите на дигитална и енергийна трансформация и особено кризисните развития в енергийното ценообразуване;
- задаващата се криза в изграждането и поддръжката на пътната инфраструктура поради заварените порочни и престъпни практики в нейното финансиране;
- нарушеният достъп до финансиране и неяснота за състоянието на банковите кредитни портфейли;
Дългосрочно, това са:
- липсата на върховенство на закона и превзетата държава, които пречат на производители, предприемачи и инвеститори да генерират растеж на икономиката;
- предизвикателствата на енергийната и дигиталната трансформация, налагащи гъвкавост и пренастройване на редица бизнеси;
- размерът и качеството на човешкия капитал, който постепенно се превръща в основен ограничител на способността на българската икономика да расте.
В България продължава да има неприемливо високи нива на бедност, поколения пенсионери са принудени да живеят в мизерия. Подобни явления са характерни по-скоро за третия свят, а не за държава от Европейския съюз.
По тази причина и след едно цяло загубено десетилетие на отказ от провеждане на каквито и да е политики и реформи, Демократична България предлага следните
Основни икономически приоритети
- Икономическо възстановяване и постигане на споделен от всички граждани икономически растеж.
- Ускорена модернизация на икономиката.
- Подобряване на средата и възможностите за производители и потребители.
По различните инструменти на ЕС България има право да получи безвъзмездно над 50 млрд. лева за периода 2021-2027 г. Демократична България ще предложи цялостна нова философия на използването на европейските фондове, които да се насочат в максимална степен към гражданите и фирмите, като мобилизират максимално допълнителен частен капитал за инвестиции, а не както досега средствата да бъдат “усвоявани” от няколко десетки политически обвързани земеделски и строителни групировки. В същото време вярваме, че еврофондовете са само помощно средство за ускоряване на растежа, но не могат да заместят дълбоките реформи във всички сфери на държавната администрация.
Приоритети и очаквани резултати в областта на публичните финанси
- Приоритет за постигане на балансиран бюджет в рамките на икономическия бизнес цикъл.
- Увеличаване на обществената ефективност на публичните разходи чрез стриктно следване на най-добрите практики по предварителна и последваща оценка на въздействието.
- Налагане на принципите на програмното бюджетиране при цялостната подготовка на държавния и свързаните с него бюджети.
- Поддържане на разумни нива на публичния дълг.
- При изпълнение на управленската програма на Демократична България и при провеждане на нужните реформи за рестарт и растеж на икономиката може да се очаква значителен спад на кражбите и злоупотребите на държавни средства, изчислявани на стойност 10 млрд. лв. годишно.
- При изпълнение на управленската програма на Демократична България и прилагане на всички структурни реформи може да се очаква привличането на допълнителни 2 млрд. лева преки чужди инвестиции на година, спрямо предходната и достигането на 10 млрд. лева. в края на мандат на управление.
Краткосрочни мерки, свързани евентуални нови вълни на пандемията
- Политика на предоставяне на еднократна финансова помощ на всички работници и служители от всички малки и средни предприятия с административна забрана или сериозно ограничаване на дейността в случай на нова вълна на пандемията, в размер на 3000 лева на човек..
- Намаляване с 1/3 на дължимите осигурителни вноски за всички микро, малки и средни предприятия за период между половин и една година в случай на нова вълна на пандемията.
- Помощна мярка 80/20 за всички средни, малки и микро предприятия с административно преустановена дейност в случай на нова вълна на пандемията.
- Пренастройване на мярката 60/40 в посока по-голяма гъвкавост за работодателите: пренос на акцента ѝ от заместване на доход на заетите към запазване на работните им места;
- Запазване на добавката от 50 лева към пенсиите до края на 2021 г. и преизчисляване на пенсиите от началото на 2022 г. въз основа на най-актуалните данни за осигурителния доход.
Мерки и очаквани резултати по отношение на бедността и доходите
- Намаляване на данък общ доход за хората с ниски доходи с въвеждане на необлагаем минимум от 500 лв. на месечните доходи.
- Създаване на специален фонд за финансиране на преквалификация на безработни в професии и дейности с висока добавена стойност и съответно с по-високо заплащане.
- При изпълнение на цялостната управленска програма на Демократична България се очаква повишаване на средната работна заплата до 2 400 лв. до края на мандата на управление.
- При изпълнение на цялостната управленска програма на ДБ се очаква да бъде възможно увеличаване размера на средната пенсия до 1 000 лева до края на мандата на управление.
- Увеличаване с 50% до края на мандата на заплатите на държавните работници от стратегически важните и най-засегнати от ковид кризата сектори: учители, помощен медицински персонал в държавните болници, социални работници и дейци на културата, с възможност за допълнително увеличение в зависимост от възможностите на бюджета.
Подобрен достъп на микро, малкия и среден бизнес до финансиране
- Промяна в закона за Българската банка за развитие (ББР), като тя се трансформира в “банка на банките” и се специализира в разработването на мерки и програми за улесняване на достъпа на кредит от микро, малки и средни фирми, стартъп компаниите, координирано с другите инструменти от ЕС и държавния бюджет, както и мерки за подкрепа на дигитализацията и декарбонизацията на икономиката.
- Акцент върху развиването на сега игнорираните роли на групата на ББР по осигуряване на рисков капитал за нововъзникващи компании, чрез специализирани фондове и по осигуряване експортно финансиране, гаранции и застраховки, чрез дъщерната си структура Българска агенция по експортно застраховане.
- Съвместно с БНБ и ББР и с използване на европейските финансови инструменти – разработване на пакет от мерки срещу негативните последици от пандемията за търговските банки, ограничаване на влиянието на лошите кредити и насърчаване на банковото кредитиране.
- Съвместно с ББР и БНБ – разработване на пакет законодателни, финансови и регулаторни мерки за частично гарантиране, разсрочване и облекчаване на дълговото време на фирмите, засегнати от пандемията за срок от три години, които преди това са били изрядни платци, както и за запазване на достъпа на тези фирми до нови кредити.
- Съвместно с БНБ и КФН – провеждане на законодателна и регулаторна политика за насърчаване на конкуренцията между банките и стимулиране на развитието на финтех компаниите на българския пазар.
- Цялостен пакет от мерки за стимулиране и развитие на капиталовия пазар, който последните десет години практически не функционира. Листване на миноритарни пакети от всички държавни компании на БФБ.
- Акцент върху развитието на капацитета за финансиране на всички български фирми въз основа на заемен ресурс и на финансови инструменти за сметка на грантовите схеми на усвояване на средствата по фондовете, плановете и програмите на ЕС.
Мерки за възстановяване на икономиката чрез ускорена дигитализация и декарбонизация
В световната икономика има формиран консенсус за “зелено и цифрово възстановане”. Приоритет ще бъдат мерките за подпомагане на българските фирми да дигитализират и технологизират своята дейност и да преминат към използването на чиста енергия. Важно е държавата да даде пример и чрез поведението си като икономически субект да стимулира фирмите и гражданите в тази посока.
- Ускорена дигитализация на административното обслужване на фирми и граждани от страна на държавата и общините.
- Освобождаване от данъци и осигуровки за 1 година на всички стартъпи за иновации в областта на високите технологии, отговарящи на целите на “Плана за възстановяване и устойчивост”.
- Поетапно “озеленяване” на крайната консумация на електроенергия от страна на държавни и общински ведомства и предприятия (ползваната електроенергия задължително да бъде с Гаранции за произход за ВЕИ енергия издадени от АУЕР) на три стъпки – 35%, 70% и 100% в три поредни години.
- Отказ от развитието на АЕЦ с остаряла технология и разработване на стратегия за декарбонизация на икономиката, базирана на ВЕИ и водород, съгласно целите на Зеления пакт на ЕС и Плана за възстановяване и устойчивост.
- Цялостно модернизиране на комплекса “Марица изток” от въглища към производство на зелена енергия, зелен водород, електроцентрали на зелен водород и системи съхранение на енергия. По този начин ще се запазят максимален брой работни места в комплекса, доходите значително ще нараснат и замърсяването на природата ще спре. Има пълна финансова обезпеченост за това от инструментите по “Зеления пакт”, “Въглищни региони в преход” и “Модернизационния фонд” на ЕС.
- Разработване на прозрачен и конкурентен (търгове) механизъм, чрез договори за разлика с Фонда за сигурност на електроенергийната система (ФСЕС) за стимулиране на инвестициите в производство и потреблението на “зелен” водород и инвестициите в системи за съхранение на енергия. Има пълна финансова обезпеченост за такава политика от инструментите на “Зеления пакт”, “Планът за възстановяване и устойчивост” и “Модернизационния фонд”.
- Законодателно, регулаторно и финансово насърчаване на развитието на енергийните кооперативи и енергийните общности, в които потребителите на чиста енергия са и потребители, и производители (prosumers).
- Еднократна финансова помощ в размер на до 50 000 лева за малки и средни предприятия (отговарящи на определени условия за финансово състояние и самоучастие от 50%) за дигитализиране на бизнес процесите в своите фирми (продажби, маркетинг, доставки, фактуриране, разплащания, идентификация и т.н.) има пълна финансова обезпеченост по “Плана за възстановяване и устойчивост”.
- Гаранции от ББР за целеви кредити за изграждане на ВЕИ инсталации за собствено ползване на фирмите и домакинствата при спазване на определени параметри. Има пълна финансова обезпеченост от инструментите на Европейския инвестиционен фонд и Европейската инвестиционна банка.
- Подкрепа на домакинствата за подмяна на конвенционалните автомобили с електрически – еднократна финансова помощ от 5 000 лева на домакинство за един електрически лек автомобил. Финансова обезпеченост от “Плана за възстановяване и устойчивост”.
- Подкрепа на домакинствата за подмяна на стари, неефективни и замърсяващи устройства за отопление с електрически термопомпи в размер на до 3 000 лева на домакинство. Финансова обезпеченост от “Плана за възстановяване и устойчивост”.
- Подкрепа на фирмите от таксиметровите, куриерските услуги и други с градски и междуградски транспортни услуги за подмяна на фирмените им автопаркове, чрез комбинация от гарантирана лизингова схема и еднократна помощ за автомобил от 5 000 лв. на автомобил, за максимум до 200 автомобила. Финансова обезпеченост от “Плана за възстановяване и устойчивост” и “Зеления пакт”.