Здравеопазване и здравословен начин на живот

В 45-ото Народно събрание предложихме законодателни промени за запълване на съществуващата нормативна празнота при приемането на национални планове в областта на здравеопазването. Целта е да се гарантира предвидимост при въвеждането и отмяната на временни противоепидемични мерки. Това ще доведе до повишаване на доверието на българското общество към държавните институции, отговорни за управлението на съответната епидемия или пандемия. 

Предложихме:

  • Проект за изменение и допълнение в Закона за здравето, с който се въвеждат ясни критерии при въвеждането на ограничителни мерки по време на епидемия или пандемия.

В следващия парламент ще продължим да работим за по-ефективното прилагане и спазване на противоепидемичните мерки, което е от ключово значение за ограничаване на една епидемия или пандемия. Също така, ще работим за подобряване на взаимодействието между всички държавни и общински органи при ограничаване разпространението на заразна болест.

Проектът за за изменение и допълнение в Закона за здравето - тук

Ето и програмата на Демократична България в сектора:

За “Демократична България” благополучието на отделния човек и общественото здраве са най-висшата ценност, основен приоритет и част от националната сигурност на страната. Ние изцяло приемаме разширената дефиниция на Световната здравна организация (СЗО) на понятието „здраве“ като „състояние на пълно физическо, психическо и социално благополучие, а не просто отсъствие на болест или недъг“. В тази връзка основните усилия на “Демократична България” са насочени към здравето на отделния човек и към извеждането на общественото здраве като национален приоритет. Ще постигнем това чрез инвестиране в здравно промотивни политики, здравословен начин на живот, осигуряване на достъпна, качествена и навременна медицинска помощ за всички граждани, чрез създаване на условия за прозрачност и ефективен контрол върху финансовата политика в здравеопазването ни.

Визия за сектор “Здравеопазване и здравословен начин на живот”

Демократична България счита за своя най-важна политическа задача спирането на кражбите и злоупотребите с парите за  здраве. Предлагаме пакет от реформи в управлението и модела на финансиране на здравеопазването, които ще  доведат до ефективно проследяване на паричните потоци в цялата система. Подготвихме план за промяна в начина на финансиране и заплащане на медицинските услуги във всички здравни заведения, както и осъществяване на реален контрол на извършените здравни дейности. Това ще сведе до минимум доплащанията от джоба на гражданите за медицински услуги, лекарства и консумативи. Предвиждаме тристепенен модел на финансиране.

Целта ни е значително подобряване на здравето на населението чрез:

  • Реформи в спешната, извънболнична, болнична помощ, възстановителното лечение и палиативни грижи.
  • Реформа в детското здравеопазване, включително изграждане на нова, модерна, отговаряща на всички съвременни изисквания Национална педиатрична болница.
  • Приоритетно и ефективно доразвиване на електронното здравеопазване – (електронна рецепта, електронно направление и електронно пациентско досие), интегрирани с общодостъпни протоколи за сигурен обмен на информацията, улесняващи лекарите и пациентите.
  • Определяне на денталните и репродуктивните страдания като социално значими заболявания и осигуряване на достатъчен финансов ресурс за тяхното обезпечаване и профилактика.
  • Създаване на обхватна и ефективна система за палиативна грижа и продължителна терапия.
  • Държавна стратегия и политики за физическа активност и здравословно хранене още от ранна детска възраст.
  • Разширена профилактика и превенция на психическото и физическо здраве.

Грижата за здравето неизменно минава и през запазване на човешкия капитал в системата – нашите лекари и специалисти по здравни грижи. Разработили сме нормативни промени, насочени към политики за равномерно кадрово обезпечаване в системата. Ще насърчаваме съсловните организации за постигане на целите им за адекватно възнаграждение на работещите в системата, гарантиране на кадровото израстване в сектора. Ще осигурим необходимите законови и нормативни промени за повишаване на квалификацията, кариерния хоризонт и задържане на специалистите в страната чрез подобряване на условията за работа и увеличаване на доходите им.

Контекст и анализ на моментната ситуация в сектор „Здравеопазване и здравословен начин на живот“

Системата на здравеопазване в България е болна и функционира далеч от нивото на останалите държави от ЕС. Ние от “Демократична България” имаме визията, експертността, инструментите и знанията да осъществим необходимите реформи в системата на здравеопазването.

10 млрд. лева се харчат годишно за здравеопазване в България. От тях около 5.5 млрд. лева – през здравните осигуровки на българските граждани и поне 4.5 млрд. лв. – извън официалните осигурителни канали, извадени от джоба на всеки един български гражданин. Тези средства се разходват неефективно, без да създават качествена услуга, през причудливи разпределителни форми и измами. Здравеопазването систематично се сочи като сектор с повишени нива на корупция, лобизъм, обслужване на частни и политически интереси и непрозрачни практики за лично облагодетелстване. Институциите си разменят обвинения в злоупотреби и кражби на средства. Нормализирани и легализирани са всевъзможни методи за неефективно ползване на ресурс от здравната каса от лечебни заведения, независимо от формата на собствеността им. Въпреки че като потребители, клиенти и данъкоплатци българските граждани осигуряват огромните печалби в различните етапи и звена на съществуващия модел на здравеопазване, повечето от тях получават нискокачествено, неефективно и често забавено лечение, за което систематично са принуждавани да доплащат от джоба си – официално или нерегламентирано. Държавата не само не противодейства, но насърчава този модел чрез лобистки закони, отслабени и нефункциониращи контролни механизми и свръхбюрократизирани правила – в ущърб на хората, тяхното здраве и дълголетие.

Основният източник на финансиране на здравеопазването е НЗОК, която понастоящем работи повече като поделение на Министерството на финансите, отколкото като независима публична институция, макар че формално се отчита пред Народното събрание. Голяма част от работещите в НЗОК са държавни служители. Неизменно от 2006 г. до днес в управлението на НЗОК (в надзорния съвет, заменил управителния съвет и събранието на представителите) присъства висш чиновник от МЗ с ранг заместник-министър. Това нарушава принципа на трипартитност на рамковото договаряне и отваря възможност за командно-административни решения. НЗОК е одържавена и по друг начин – чрез непряко ръководство на Министерството на финансите с всички следващи от това проблеми. Налице е слаб до липсващ контрол както от НЗОК, така и от Министерството на здравеопазването и поделенията му.

Клиничните пътеки се използват като финансов инструмент за остойностяване на медицинската дейност, а не като алгоритми за качество при лечение на заболяванията. Налице е тежък дисбаланс и диспропорция в остойностяването на клиничните пътеки, особено за заболявания като социалнозначимите вътрешни и детски болести.

Вредни последствия от системата за заплащане на медицински услуги чрез клинични пътеки:

  • Грешна и изкривена статистика поради неверни диагнози. Като следствие профилактиката не може да се базира на реални данни;
  • Неаргументирана разлика в размера на финансиране на клиничните пътеки за различните специалности, от което следва тежка неравнопоставеност между различните отделения и дисбаланс в разпределението на специалистите в отделните медицински специалности.  (Наблюдава се недостиг на инфекционисти, пулмолози, педиатри, реаниматори, патоанатоми и др.).
  • Инструмент за източване на касата поради слабия контрол е масова практика да се извършват само част от дейностите или въобще да не се извършват осчетоводени дейности.
  • Създава се среда на недостатъчна профилактика, от която следва свръхприем в болниците. Доболничната диагностика е сведена до минимум за много специалности, което многократно оскъпява медицинската услуга.
  • Принципът всеки пациент да носи със себе си приходи е предпоставка за неколегиалност в колективите и недостатъчно обучение на специализантите.

Продължава вмешателството на тютюневата индустрия при решаване на въпроси, отнасящи се до общественото здраве и контрол на тютюнопушенето, в нарушение на чл. 5.3 на Рамковата конвенция за контрол на тютюна на СЗО.

Здравната ни система, и най-вече тази на детското здравеопазване, към момента не дава адекватни решения, когато става дума за изпращане на пациенти за лечение в чужда страна. Кандидатстването през НЗОК  е усложнено, времеемко и с неясен резултат и това кара хората често да се отказват да кандидатстват и да прибягват към платформи за дарения, за да финансират лечението на децата си. Липсват данни от българските болници за успеваемост на лечението (каквито има навсякъде по света), в момента няма как да бъде обективно преценено дали пациентът ще получи най-добър шанс в страната или извън нея. Вместо системата на здравеопазването ни да държи пациента и неговия най-добър интерес в центъра на всички процеси, в момента се случва точно обратното – пациентът е подчинен на системата, а не тя на неговите нужди.

Необходима е фундаментална реформа в лекарствената политика с цел оптимална достъпност, ефективност и качество. Понастоящем разходите за лекарства, макар и значително под средноевропейските нива, като абсолютна стойност, надхвърлят 50% от всички разходи за здравеопазване. Налице е реекспорт на необходими за страната лекарства, които са в реимбурсната листа на НЗОК. Евтини лекарства изчезват от пазара за сметка на нови скъпоструващи молекули или въобще не се появяват заместители.

В системата на здравеопазването има огромен, лесен за усвояване финансов ресурс. От здравеопазване се отклоняват поне по 4.5 млрд. лева всяка година от здравните вноски и доплащания, което прави по 643 лв. на година или почти по 2 лева на ден от всеки един български гражданин.

Основни действия за модернизация на сектор „Здравеопазване и здравословен начин на живот“

Промоция на здравето и превенция на болестите:

  • Профилактика и промоция на физическо, дентално и психично здраве, включително и детското.
  • Разширяване на ваксинационните програми и неонаталния скрининг.
  • Приемане на национална стратегия за психично здраве с хоризонт 2030 г.
  • Ранна диагностика на хронични и социално значими заболявания чрез въвеждане скрининг и  ежегодни профилактични прегледи, което да залегне като основа за трайно подобряване на общественото здраве и да позволи намаляване на разходите за лечение.
  • Ефективно и мащабно финансиране на програми за промоция и превенция в общественото здраве със средства от събраните акцизи от тютюневи изделия, спиртни напитки, хазарт и други вредни за здравето продукти.
  • Изработване на постоянно действащ механизъм на ниво Министерски съвет за координиране и управление на съвместни действия за ограничаване на тютюнопушенето, злоупотребата с алкохол, употребата на наркотични вещества, подобряване на физическата активност, осигуряване на здравословно хранене и компоненти на околната среда, предпазване на подрастващите от вредни навици.

Подобряване на детското здравеопазване и фокус върху кадровото му обезпечаване

Изграждане на съвременна Национална детска болница, отговаряща на всички европейки стандарти. Лечение на деца в чужбина.

Детско здравеопазване

  • Изработване на цялостна стратегия за подобряване на детското здравеопазване и нужното за целта кадрово обезпечаване
  • Превенция на детското психично и дентално здраве.
  • Приоритетно коригиране и намаление с до 80% на доплащането на лекарствените продукти за деца. Това ще ги направи по-достъпни за всички нуждаещи се и ще минимизира усложненията и от непровежданото на лечение.

Национална детска болница

  • Прекратяване на действащия договор (сключен на инженеринг въз основата на непълно техническо задание) за реконструкция на изоставен, негоден, предвиден за премахване (съгласно действащото градоустройство) строеж.
  • Изготвяне на задълбочен анализ на нуждите в детското здравеопазване.
  • Осъществяване на законодателни промени, необходими за своевременното кадрово обезпечаване.
  • Изготвяне на подробно и пълно техническо задание, поставящо най-високите съвременни изисквания към болничните сгради.
  • Изготвяне на подробен и качествен инвестиционен проект за сградата въз основата на международен, архитектурен конкурс.
  • Провеждане на обществена поръчка за строителство при ясни и прозрачни правила.
  • Качествено изпълнение на проекта, при пълна прозрачност на реален контрол на целия процес.

Подобряване на финансирането и администрирането на настоящия модел за лечение на деца в чужбина

  • Подобряване и улесняване на процедурата за лечение на деца в чужбина.
  • Въвеждане на електронно здравеопазване и регистри, позволяващи събирането и обработката на данни, за да подобрим състоянието на това изключително важно звено в системата на детското здравеопазване.
  • Прозрачност на процеса и връщане на обществения контрол върху лечение деца в чужбина.
  • Реална оценка на потребността от лечение, която да се прави съобразно добрите практики, базирани на доказателства, а не на субективни препоръки.
  • Разширяване списъка на специалистите, които могат да дават становища за леченията.
  • Облекчаване на административните процедури при кандидатстване за лечение. Цялата тежест сега пада върху тези, които имат нужда от подкрепа, а има член в правилника, според който НЗОК трябва да изиска документите от други институции по служебен път. 
  • Дейността на НЗОК по изпращане на деца за лечение в чужбина да има не само отчет, а и анализ на финансираните лечения и процедури, за да се вземат включително решения за подобряване на здравната система в България. 
  • Да бъдат въведени на национално ниво протоколи за добри медицински практики, създадени от или с решаващото участие на международно признати консултанти по модела на Англия, където има институция – National Institute for Health and Care Excellence (NICE) – която издава препоръки за добри медицински практики, базирани на доказателства за успех и ги обновява на всеки 3 до 5 години.

Електронно здравеопазване

  • Изграждане и внедряване на система за скрининг и текущ мониторинг на общественото здраве, на остри инфекциозни, хронични неспецифични социалнозначими заболявания
  • Електронен регистър за епидемиологични проучвания
  • Електронна система с възможност за институционален и обществен контрол за търгове и управление на поръчките за лекарства, медицински изделия, материали и консумативи
  • Осигуряване на трансгранично непрекъсваемост на здравната услуга за осигурени лица, живеещи и работещи в страни от ЕС
  • Осигуряване на непрекъсваемост на здравната грижа чрез онлайн обмен на информация между спешна, извънболнична и болнична помощ, вклчително центровете за долекуване и палиативни грижи

Прозрачност при разходването на парите за здраве на всеки един български гражданин. Спиране на кражбите и злоупотребите в системата на здравеопазването

  • Незабавни действия за възстановяване на първоначалната форма на управление на НЗОК като публична институция.
  • Възстановяване на управителните органи на НЗОК – Събранието на представителите, Uправителен съвет, Kонтролен съвет.
  • Премахване на възможността представител на МЗ да участва в управлението на НЗОК.
  • Възстановяване на медицинския одит на НЗОК във вида от 2001 г.
  • Възстановяване на учебния отдел на НЗОК.
  • Премахване статута на държавни служители на работещите в НЗОК.
  • Изпълнителният директор на НЗОК да сключва трудов договор с УС на Общото събрание на представителите, а не договор за управление с парламента.
  • Правно-икономически и управленски анализ на всички държавни и общински болници събрани в единен национален регистър, с оглед стратегическото им развитие в рамките на националната здравна карта, включително и смисленото им приватизиране.
  • Систематичен анализ чрез оценка на здравни технологии, при взимането на решения за разходване на публичните средства.
  • Законови промени, възпрепятстващи прехвърляния на пари от НЗОК към държавния бюджет.
  • Ефективно (реално) изпълнение на задължението на държавата за здравно осигуряване на всички граждани, за които е поела ангажимент – държавни служители, служители на МВР, МО, съдебна власт, пенсионери, учащи, студенти и др.
  • Задължаване на всички държавни служители, служители на МВР, МО и съдебната власт да внасят здравни осигуровки по същия начин, както са задължени да го правят останалите граждани.
  • Връщане на отнетите през 2011 г. над 1.7 милиарда лева от централния бюджет в бюджета на НЗОК.
  • Премахване или след задълбочен анализ – сериозна промяна, в Наредбата за достъпа, която позволява необосновано доплащане от пациентите.

Мерки по отношение на лекарствената политика

  • Дефиниране на лекарствена политика, стратегически съобразена с общественозначимите болести;
  • Законови и ефективни контролни механизми за ограничаване на възможността за реекспорт на лекарства, особено скъпоструващи, които се покриват от обществени средства;
  • Централизиране на търговете за лекарства закупувани с публични средства с особен акцент върху скъпоструващи онколекарствата и лекарства за редки заболявания.
  • Консенсунс за финансиране на дългосрочната грижа през НЗОК
  • Дефиниране на клиничните пътеки като инструмент, определящ алгоритмите на лечение на различните диагнози, а не като инструмент за остойностяване на разходите. Ясно договаряне на алгоритмите на лечение през клинични пътеки на база международни и национални стандарти, съгласувани с професионално-съсловните организации .
  • Определяне на основен пакет от клинични пътеки за лечение и дългосрочни грижи, съгласуван с пациентски организации, БЛС и ЧЗЗФ, които да бъдат покривани съответно от личните застрахователни пакети и средствата, събирани от осигурителни вноски. МЗ да следи за реализирането на здравните услуги и дейността на ЧЗЗФ  и съвместно с НЗОК да бъдат гарант за договореното в НРД.
  • Остойностяването на проведеното лечение на всеки един пациент ще се осъществява чрез фактурирани разходи на направените медицинските му услуги. Така всеки един пациент ще упражнява индивидуален контрол върху плащанията в системата.

Стимулиране на на лекарите, други медицински специалисти, медицинските сестри, фелдшери и помощен персонал в системата на националното здравеопазване

  • Политика за ограничаване на регионалните и професионалните дисбаланси и за значително повишаване на заплащането на лекарите и медицинските сестри;
  • Промяна в наредбата за специализация и създаване на облекчени условия за кариерно развитие. Стратегическо управление на дефицитните специалности чрез държавната поръчка за същите.
  • Организиране на адекватни и функционални кариерни центрове в Медицинските университети.
  • Нсърчаващи решения за увеличаване на  броя места е университетите за и тяхната заетост за студентите по здравни грижи.
  • Въвеждане на квалификационна степен – „здравен асистент“ през ускорен обучителен курс и ясни отговорности, както и предвиждане на реализирането им в здравно-социалната система

Реформи в болничната, извънболнична помощ и възстановителното лечение

Продължителна грижа и палиативна терапия. Репродуктивно здраве. Дентална медицина. Лекарствена политика

  • Формулиране на здравна политика с приоритет върху опазване на общественото здраве и върху профилактичните програми, координирани чрез общопрактикуващите лекари.
  • Насочено финансиране на изследвания и други диагностични процедури в извънболнична среда, както и изнасяне на част от болнични дейности в извънболнична помощ.
  • Модернизация на спешната помощ. Реорганизация и модернизация на логистиката на спешната медицинска помощ, така че да се гарантира навременна спешна помощ за всички граждани на територията на цялата страна, включително и на живеещи в труднодостъпни райони.
  • Създаване на професия парамедик в номенклатурата на професиите и създаване на ефективно работещи парамедицински екипи.
  • Интегриране на  медицински хеликоптери в процесите на оказване на спешна помощ и създаване на нужните логистични центров.
  • Целенасочена държавна политика за обхващане в системата на здравеопазване на денталното здраве, психичното здраве, репродуктивните проблеми, палиативните и придружаващите грижи.

Дентално здраве

Обеззъбяването и честотата на денталните заболявания  са здравословен и социален проблем обхващащ над 90% от  населението ни и имат пряко отношение към  здравето и качеството на живот, на българските граждани. Предлагаме нормативни промени, за завишаване на процентът,  определен за  финансиране на дентална медицина.

  • Предлагаме  пълно заплащане на услугата за тотално протезиране при оцездъбяване, чрез усъвършенстване  на системата на договаряне в НЗОК и разширяване броя на преговарящите страни.
  • Предвиждаме въвеждане на допълнителна  процедура  в пакета дейности за дентално здраве,  за профилактика и лечение на парадонталните заболявания и техните късни последствия.
  • Предлагаме създаване на  устойчива национална  програма, съвместно с МОН и БЗС,  за промоция на дентално здраве в ранна детска и училищна възраст.

Репродуктивно здраве

  • Подобряване и осигуряване на още по-широка достъпност на пациентите до специфичните медицински дейности по диагностика и лечение на безполдието.
  • Подобряване на финансирането и администрирането на настоящия модел.
  • Въвеждане на национален скрининг за ранно идентифициране на репродуктивни проблеми при хората до 35-годишна възраст.

Лекарствена политика

  • Ефективно управление на недостига на лекарствени продукти.
  • Въвеждане на нормативни промени, които да уредят възможността за генерична замяна при отпускането на лекарствени продукти в аптеките, със съгласието на пациента. По този начин ще се преодолее недостига от определени лекарствени продукти под точно определено търговско наименование, както и ще се намали нивото на доплащане от пациентите (при свободна продажба), както и нивото на публичните разходи – при заплащане от НЗОК.
  • Въвеждане на публично-частни партньорства в разкриването на аптеки за отдалечените региони, както и поддържането на денонощни дежурства. По този начин ще се създадат стимули за разкриването на аптеки в населени места, в които няма.

Разгледайте програмата по подсектори

Законност и справедливост

Законност и справедливост

Свобода и гражданско участие

Свобода и гражданско участие

Гаранции за политическата свобода, разделение на властите и отчетност на институциите

Гаранции за политическата свобода, разделение на властите и отчетност на институциите

Освобождаване от зависимостите на миналото и подкрепа за почтеността и професионализма в институциите

Освобождаване от зависимостите на миналото и подкрепа за почтеността и професионализма в институциите

Медийна свобода и плурализъм

Медийна свобода и плурализъм

Модернизация на администрацията и електронно управление

Модернизация на администрацията и електронно управление

Децентрализация на управлението

Децентрализация на управлението

Фискална децентрализация

Фискална децентрализация

Сигурност и обществен ред

Сигурност и обществен ред

Гражданска защита

Гражданска защита

Специални служби

Специални служби

Отбрана

Отбрана

Образование и наука

Образование и наука

Култура

Култура

Здравеопазване и здравословен начин на живот

Здравеопазване и здравословен начин на живот

Спорт

Спорт

Социална политика

Социална политика

Демографска политика

Демографска политика

Голямата България: мобилната българска нация по света

Голямата България: мобилната българска нация по света

Устойчиво управление на ресурсите

Устойчиво управление на ресурсите

Чист въздух, почви и води

Чист въздух, почви и води

Развитие на устойчиво селско стопанство

Развитие на устойчиво селско стопанство

Развитие на иновациите

Развитие на иновациите

Малки и средни предприятия

Малки и средни предприятия

Модернизация и трансформация на енергетиката

Модернизация и трансформация на енергетиката

Транспорт

Транспорт

Пътна безопасност

Пътна безопасност

Строителство, архитектура и благоустройство

Строителство, архитектура и благоустройство

Устойчив и социално отговорен туризъм с перспектива

Устойчив и социално отговорен туризъм с перспектива

Публични финанси

Публични финанси

Публична собственост

Публична собственост

Пенсионна реформа

Пенсионна реформа

България в ЕС

България в ЕС

Външна политика

Външна политика

Основни сектори в програмата

Свобода и справедливост

Свобода и справедливост

Публична администрация и сектор за сигурност

Публична администрация и сектор за сигурност

Човешки капитал

Човешки капитал

Околна среда и природни ресурси

Околна среда и природни ресурси

Модернизация и растеж на икономиката

Модернизация и растеж на икономиката

Публични финанси

Публични финанси

ЕС и външна политика

ЕС и външна политика

Използваме бисквитки на нашия уебсайт, за да подобрим неговото представяне и вашето преживяване. Ако продължите, ще приемем, че сте съгласни с това. OK