Пълното изказване на съпредседателя на „Демократична България“ Христо Иванов по време на консултациите при президента Румен Радев с председателите на парламентарните групи в 45-ото Народно събрание:
Г-н президент,
Г-жо вицепрезидент,
Уважаеми членове на президентския екип,
Първо, благодаря за поканата за тези изключително важни консултации. Всички участници в тази, бих казал централна конституционна процедура носим отговорността наистина да разчетем правилно както вота на избирателите, така и повелите на времето и предизвикателствата, които Вие маркирахте, г-н президент, в своето изказване.
Ситуацията е сложна на много нива. На първо място, България е изправена пред поне три кризи едновременно. Първата очевидно е здравната криза, втората криза е икономическите последици, но те преливат към една икономическа депресия, на прага на която се намира страната, която изисква бърза модернизация, амбициозна модернизация и тук е връзката с възможността, която ни дава Плана за възстановяване и устойчивост, ако съумеем наистина да превърнем този ресурс в инвестиция в тази модернизация, ние ще можем да дръпнем страната напред.
Третата криза е тази на държавността. Отиващото си управление не е просто поредното правителство, което поради изтичане на мандата си слиза от сцената като част от един нормален демократичен процес. Тук става дума за едно управление, което е натоварено с изключително тежки проявления на дълбоката институционална криза, в която се намира страната. За съжаление, тази криза нито започва, нито свършва с това управление. Ние трябва да съумеем не просто да приключим 10-годишното управление на Борисов и да излезем и да си отдъхнем от това, несъмнено, но и да видим в дълбочина, в корена онези предпоставки институционални и конституционни, както Вие отбелязахте, които са направили възможна тази проблематика, тези дефицити, за да можем да намерим трайно решение.
Всички тези кризи трябва да бъдат фон за отговорните решения, които ние като парламентарни сили, Вие като президент, трябва съвместно да вземем, за да намерим онзи баланс, за който Вие много добре казахте.
„Демократична България“ има своята амбициозна визия за решаването и на трите кризи. Ние отдаваме особено значение на кризата на държавността като предпоставка за решение на всички останали въпроси. Явихме се с такава програма на изборите и избирателят се произнесе.
Считаме, че здравата основа на която трябва да се подходи към разговора, анализа на предпоставките за реализиране на поредността на мандатите, на първо място е волята на избирателя. На „Демократична България“ избирателите отредиха пето място в парламента. Да, това място е силно подобрено от гледна точка на досегашните ни резултати, на очакванията, които бяха формирани. Ние сме политическа сила във възход, но не считаме, че това място ни отрежда сред онези субекти, които биха могли да имат първостепенна роля в претендирането за мандат, който вие да им връчите. Така повелява конституционната логика на процеса. В този смисъл ние смятаме, че на този етап, и сме го заявявали досега публично, здравата основа, върху която трябва да се разсъждава, която трябва да формираме и да фокусираме усилията си за отговорен опит да излъчим управление, е мандатът на втората политическа формация. Първата, както казах, според нас мандатът на историята, мандатът на мнозинството от българските избиратели, отрежда мястото да слезе от управлението. Мнозинството от българските избиратели гласуваха против поредно управление на ГЕРБ. Тези, които искаха промяна, в своето мнозинство избраха да възложат надеждата си за реализиране на ново управление на „Има такъв народ“ и от тази гледна точка ако бъде потърсена от тях нашата подкрепа, ние ще бъдем готови да влезем в изключително отговорни и конструктивни разговори на база на тяхната визия какво би могло да бъде тяхното управление.
Ще подходим изключително отговорно, същевременно ние ще спазваме ангажиментите и целите, с които сме се явили на тези избори без да ги наричаме предварителни условия, но това със сигурност са критерии, в светлината на които ние ще оценяваме дали различните възможни формати както на състав, така и на програма, така и на парламентарна подкрепа за едно управление, могат наистина да решат проблемите и да изпълнят задачите, с които ние влязохме в това Народно събрание. Защото когато говорим за подкрепа е много важно да отчитаме, че тук не става дума просто за онези гласове, които са необходими в момента на гласуване, за да бъде конституирано едно управление. Тук става дума за стабилна подкрепа в Народното събрание за реализиране на определени политики. А това често пъти са различни неща, даже ако мога да кажа – взаимоизключващи се.
Можем да попаднем в ситуация, в която е възможно много голямо мнозинство за излъчване на правителство, за да бъде продължен живота на парламента и това да не означава, че има решително голямо мнозинство около визия какво да свърши този парламент, така че да разреши кризите, за които ние говорим. Всъщност това може да се окаже рискова ситуация в която се излъчва правителство, за да се осигури живот на парламента, който да осигури възможност на статуквото да продължи да съществува. Тук, когато търсим баланс от наша гледна точка трябва да преценяваме не просто отговорността да бъде излъчено управление, а да бъде излъчено управление на промяната, което разполага и с визията, и с персоналния състав, това никога не бива да се подценява, но и с парламентарната подкрепа именно за промяна, а не просто за някакъв кабинет, който да даде живот. От тази гледна точка ние от самото начало сме казвали: да, осъзнаваме своята отговорност да бъдем участници в усилия за излъчване на такова правителство, отговорно, както вие го нарекохте, от правителство на промяната, както аз го наричам, но също така си даваме сметка, че ако се стигне до нови избори, това може да се окаже естествен ход на демократичното съживяване на българската република. Така че не бива да отхвърляме и тази перспектива.
По въпроса за третия мандат – това, което отговорно мога да кажа г-н президент е, че не смятаме, че с 27 депутати и при наличието на други политически сили, количествено, преди нас, ние можем да заявим такава претенция и аз го заявих в нашата декларация при откриването на Народното събрание.
Смятаме също така, че ако втората политическа формация не е успяла да създаде управление на промяната, много е трудно да си представим ние, бидейки петата политическа формация, бихме могли да направим това. Въпреки това нека да извървим хода до третия мандат и тогава ще сме готови да огледаме ситуацията във всичките й аспекти и да дадем окончателна оценка за състоянието на нещата. Принудени сме да работим в две времеви перспективи. Политическото време в тази ситуация е особено важно. От една страна да, ние трябва да гледаме дългосрочно на големите предизвикателства и в този смисъл ние сме заявили своите приоритети и проекти. От друга страна трябва да си дадем сметка, че ако вървим към едни бързи избори, трябва да променим дневния ред, така, че да се фокусираме върху онези неща, които са необходими за провеждането на едни наистина още по-честни, още по-излъчващи доверие избори, на първо място с участие на една много по-голяма група от българските граждани в чужбина, много по-големи гаранции за прозрачност. В този смисъл искам да декларирам, г-н президент, че въпреки че ние от самото начало поставихме своите амбициозни дългосрочни законодателни инициативи сме готови ако се върви към предсрочни избори, да минем към едни бързи промени в ИК и други свързани с това законодателни актове, така че да осигурим и краткосрочната перспектива. Така, че това е нашата готовност. Може би колегите ще искат да добавят нещо.