Питане от Ивайло Мирчев за изграждане, поддържане и мониторинг на тол системата в България

16 април 2021, петък Viber

Защо тол системата поскъпва чрез анекси, докато са отпаднали дейности по оригиналния договор

ЧРЕЗ

Г-ЖА ИВА МИТЕВА

ПРЕДСЕДАТЕЛ НА

45-ОТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ

ДО

Г-ЖА ПЕТЯ АВРАМОВА

МИНИСТЪР НА РЕГИОНАЛНОТО РАЗВИТИЕ И БЛАГОУСТРОЙСТВОТО

 

 

П И Т А Н Е

от

Ивайло Николаев Мирчев, народен представител от ПГ „Демократична България“

 

На основание чл. 90, ал. 1 от Конституцията на Република България и чл. 98, ал. 1 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, внасям питане

 

ОТНОСНО: Изграждане, поддържане и мониторинг на тол системата в България

УВАЖАЕМА ГОСПОЖО МИНИСТЪР,

Към договора между Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ) и австрийския консорциум “Капш Трафик Солюшънс”, изпълняващ обществената поръчка за изграждане на тол системата в България, впоследствие е бил подписан анекс , според който от проекта отпадат редица съществени дейности. Същевременно, общата стойност на договора e останала непроменена, а именно – близо 180 млн. лв.

Промените включват изграждането на само 7 от предвидените 30 мобилни глобяващи офиси и дооборудване на едва 195 броя портални рамки, вместо първоначално предвидените 320. Отпада и изграждане на оптични връзки до най-натоварените гранични контролно-пропускателни пунктове.

Договорите за обществени поръчки би следвало да се променят само в случай, че е налице някое от обстоятелствата, описани в чл. 116 от Закона за обществените поръчки. От информацията по случая, предоставена от АПИ, не става ясно дали е имало такова обстоятелство, съответно дали промяната в договора е била основателна.

В края на 2020 г., АПИ подписа нов договор с “Капш Трафик Солюшънс” за  „Проактивен мониторинг и експлоатационна поддръжка и надграждане с нови функционалности на електронната система за събиране на таксите за ползване на републиканската пътна мрежа на база изминато разстояние за превозни средства с обща технически допустима максимална маса над 3,5 т. (Тол) и на база време за леки автомобили с обща технически допустима максимална маса до 3,5 т. (електронна винетка)“. Услугата, която ще се извършва в следващите пет години, струва 140 млн. лв.  Този договор е станал факт без публично обсъждане и без открито състезание. Прехвърлянето на управлението и мониторинга на ТОЛ системата на “Капш Трафик Солюшънс“ противоречи на предишните заявки, които АПИ беше направила, а именно, че сама ще оперира системата.

Поддръжката на тол системата ще струва 21 млн. лева на година на българските данъкоплатци. Според договора, за работата на системен администратор ще се плаща минимум 270 лв. с ДДС на час, а за работата на програмист – 264 лв. Това прави месечната заплата на такива служители 40 хил. лв. След запитване на медиите относно това как се е формирала тази сума, АПИ отказва да даде конкретен отговор. В страницата на обществената поръчка също липсват всякакви подробности по техническите параметри на договора. По тази причина, няма как обективно да се прецени дали предвидените тарифи за служители и общата сума от 2.5 млн. лв. на месец е конкурентна или е завишена.

 

УВАЖАЕМА Г-ЖО МИНИСТЪР,

Настояваме да получим изчерпателен отговор на следните запитвания:

 

  • Каква е причината към договорът с “Капш Трафик Солюшънс” за изграждане на тол системата в България да бъде подписан анекс? Изпълнено ли е едно от обстоятелствата, описани в чл. 116 от Закона за обществените поръчки? Ако отговорът е положителен, молим Ви да опишете това обстоятелство.
  • Каква е причината, предвид отпадането на част от съществените дейности по изграждането на ТОЛ системата, сумата от 180 млн. лв да остане непроменена?
  • Каква е причината новият договор за поддръжка и мониторинг на тол системата в България да бъде подписан с “Капш Трафик Солюшънс”, без търг и конкурс?
  • Моля да бъде предоставена разбивка на единичните цени на всяка една от дейностите в договора за „Проактивен мониторинг и експлоатационна поддръжка и надграждане с нови функционалности на електронната система за събиране на таксите за ползване на републиканската пътна мрежа на база изминато разстояние за превозни средства с обща технически допустима максимална маса над 3,5т. (Тол) и на база време за леки автомобили с обща технически допустима максимална маса до 3,5т. (електронна винетка)“.
  • Каква е причината управлението и мониторинга на новоизградената тол система в следващите пет години да не бъдат поети от АПИ?

Накратко:

Питане на Ивайло Мирчев за стойността и дейностите по изграждане на тол системата от АПИ, както и за последващите разходи по поддръжката, оформени в анекс за 21 млн. лв. на година.

Защо е важно:

Поддръжката на тол системата ще струва 21 млн. лева на година на българските данъкоплатци според подписан по неясни причини анекс към договора с изпълнителя “Капш Трафик Солюшънс”. За работата на системен администратор ще се плаща минимум 270 лв. с ДДС на час, а за работата на програмист - 264 лв. Това прави месечната заплата на такива служители 40 хил. лв. Има сериозни съмнения, че сумите за поддръжка са силно завишени.

Вид:

Питане

Вносители:

Ивайло Мирчев

Народен представител

Ивайло Мирчев
Използваме бисквитки на нашия уебсайт, за да подобрим неговото представяне и вашето преживяване. Ако продължите, ще приемем, че сте съгласни с това. OK