Въпрос на Ивайло Мирчев за товаро-разтоварни дейности и складиране на опасни товари на пристанище в Бургас, терминал 2А
09 февруари 2022, сряда Facebook Twitter Viber
ЧРЕЗ
Г-Н НИКОЛА МИНЧЕВ
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА 47-ОТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
ДО
Г-Н БОРИСЛАВ САНДОВ
МИНИСТЪР НА ОКОЛНАТА СРЕДА И ВОДИТЕ
В Ъ П Р О С
от Ивайло Николаев Мирчев
народен представител от ПГ на „Демократична България“
На основание чл. 90, ал. 1 от Конституцията на Република България и чл. 91 и чл. 92 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание внасям следния въпрос:
ОТНОСНО: Относно товаро-разтоварни дейности и складиране на опасни товари на пристанище в Бургас, терминал 2А
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН МИНИСТЪР,
С Димитър Найденов, член на Националния съвет на „Да, България“ и председател на местната организацията в Бургас, направихме проверка на място за складирането на опасни химикали на пристанище Бургас в опасна близост до жилищни райони. Концесионирането на пристанищата в Република България, имаше за цел привличане на частен капитал – чуждестранен и български за развитие на пристанищата за обществен транспорт. Концепцията за получаване на концесия на съществуващо пристанище предвиждаше, частен инвеститор да вложи значителна сума за основен ремонт /разширяване/ на инфраструктурата и закупуване на ново товаро-разтоварно оборудване, като в замяна на това получава правото да оперира пристанището за определения период на концесията. Българските пристанища за обществен транспорт са важен елемент на националната сигурност. В тази връзка, държавата трябва да запази и да засили контрола си върху пристанищата за обществен транспорт от национално значение.
Терминал „2А” и голяма част от пристанище „Изток” бяха дадени на един оператор/концесионер. В последствие, на същия оператор беше даден и терминал „Запад”. На Терминал „2А” са изградени резервоари за сярна киселина и за резервоари за горива, както следва:
-за сярна киселина – резервоари с обща вместимост 50 000 тона;
-за течни горива – резервоари с обща вместимост 5 000 тона;
-резервоари за втечнена газ.
Същите се намират прекалено близо един от друг, като на практика са в близост до градската част на Бургас. Складираните товари са опасни и могат да предизвикат екологична катастрофа в случай на авария.
С оглед на гореизложеното бих искал да ми предоставите следната информация:
Каква информация имате за провеждането на процедура по оценка за въздействието върху околната среда /ОВОС/, ако не е проведена ще предприемете ли действия за изясняване на причините, следователно изложени ли са на риск живота и здравето на гражданите, и има ли опасност от екологична катастрофа в случай на авария?
Моля да ми бъде отговорено писмено.
София, 08.02.2022г.
Народен представител:
Ивайло Мирчев