След въвеждането на извънредно положение на 13.03.2020 г., наред с безспорно необходимите и обществено подкрепени мерки, управляващите започнаха да предприемат и ред стъпки, които ерозират и без това отслабения правов и демократичен ред в страната. Връх в това отношение е фактическото прекратяване на работата на парламента. На практика, мнозинството превръща Народното събрание в придатък към “щаба”.
Вместо да бъде върховен представителен и контролен орган, парламентът се свежда до мълчалив гумен печат. Това е изключително опасно в условията на обявено извънредно положение, ограничаване на граждански права, стигащо до заявки за суспендиране на Европейската конвенция за правата на човека, приспиване на съдебната власт, планиране на големи извънредни разходи и пр. Практически, в страната остават да действат единствено органите на изпълнителната власт и прокуратурата. Все по-големи области от обществения живот се уреждат със заповеди.
Управляващите трябва да бъдат наясно, че общественото доверие е крехко и разполагат с подкрепа единствено за мерки, които са конкретно необходими за преодоляване на пандемията и нейните непосредствени последици. Обществото ни не се е съгласявало с установяване на режим на управление с декрети, издавани от изпълнителната власт и неясни щабове и съвети, без гаранции за правомерност, прозрачност и отчетност.
Ето защо, в спешен порядък призоваваме за следното:
1. Възстановяване на пълноценната работа на Народното събрание. За целта предлагаме да се въведат необходимите нормативни и технологични мерки за неприсъствена работа на народните представители, при пълни гаранции за прозрачност и обществено участие. Готови сме да предоставим експертна помощ за бързото реализиране на тази цел.
2. Приемане на необходимите редакции в Закона за здравето, Закона за защита при бедствия и други закони, които да позволят след 13.04.2020 г. мерките по прилагане на карантина и ограничаване последиците от пандемията да продължат да се прилагат на основата на редовното законодателство и да не се налага продължаване на извънредното положение. Ще направим конкретни законодателни предложения в тази насока.
3. Всички извънредни харчове на обществени средства да бъдат придружени от максимални гаранции за прозрачност и отчетност. Всеки разход над 200 000 лева да бъде одобряван с постановление на Министерски съвет, а изпълнението на всички финансови мерки, включително от страна на Българската банка за развитие, да бъде отчитано ежеседмично в парламента.
4. Изричен отказ от всякакви действия, насочени към дерогиране прилагането на Европейската конвенция за правата на човека и утвърждаване на пълноценното й прилагане.
Припомняме, че правова държава означава управление на правото и на законите, а не чрез произволни декрети на изпълнителната власт. Отстояването на нормалната парламентарна дейност, прилагането на редовно законодателство и зачитането на Конвенцията за правата на човека са важни гаранции, че всички необходими ограничителни мерки ще бъдат основани на закона, пропорционални на легитимна цел и обосновани от ясна за обществото необходимост. Само при тези условия те могат да бъдат истински ефективни и обединяващи обществото в споделена воля за преодоляване на кризата.
България трябва да прилага решителни противоепидемични, социални и икономически мерки. Необходимостта за това вероятно ще продължи по-дълго, отколкото ни се иска. И точно затова, то трябва да се прави без да се отказваме от своите демократични и правови завоевания. Нещо повече, убедени сме, че ако управляващите продължат със своя антидемократичен уклон, това ще разруши обществения консенсус за прилагане на необходимите противоепидемични мерки и може да има изключително опасно въздействие върху волята за преодоляване на кризата.