Христо Иванов към ЕК: Изискайте независим финансов анализ на измененията в концесията за Летище София

С настояване за независим финансов анализ на измененията в концесионния договор за Летище София се обърна към Европейската комисия съпредседателят на “Демократична България” Христо Иванов.

В искането си до Генерална дирекция “Конкуренция”: Пазари и дела V: транспорт, пощенски и други услуги Иванов излага опасенията си, че предварителното становище на Комисията е било базирано на непълната информация, предоставена от българското правителство относно измененията в концесионния договор. Иванов отбелязва и обстоятелството, че съществува осезаема и необяснима разлика в отношението на държавата към оператора на други две български летища (Варна и Бургас), получили отсрочка от 1 година за концесионните си такси, сравнено с 10-те години, предвидени за Летище София. 

“Всички тези обстоятелства пораждат сериозни опасения дали изискванията на правилата за конкуренция на ЕС са спазени в случая с измененията в договора за концесията на Летище София. Затова се обръщаме с любезно настояване службите на Комисията да предприемат обстоен преглед на случая, включително, но не само, като изискат финансов анализ и сравнение с решението за другите две български летища, направен от независим финансов консултант.” – се казва в писмото на Иванов до Европейската комисия. 


Пълния текст на писмото вижте тук:  

ДО
Г-н Хенрик Морч
Генерална дирекция “Конкуренция”:
Пазари и дела V: транспорт, пощенски и други услуги 
Европейска комисия

Относно: Предварително становище на Европейската комисия относно измененията на Договора за концесия на летище София

Уважаеми г-н Морч, 

Пиша Ви във връзка с предварителното становище на службите на Комисията по отношение на измененията в договора за концесията на Летище София, които предвиждат отлагането на дължимите по договор концесионни такси с 10 години. 

Беше публично обявено, че българското правителство се е обърнало към Европейската комисия с искане да оцени дали конкретни изменения в договора за концесията на Летище София са съвместими с правилата на ЕС относно конкуренцията и по специално с правилата за държавна помощ. 

Също така беше публично обявено, че службите на Комисията са одобрили предложената мярка. 

Службите на Комисията излязоха с предварително становище, базирано на информацията, предоставена от българското правителство. Тази информация обаче е непълна и не покрива всички релевантни аспекти на казуса. В резултат на предложените изменения плащането на концесионните такси ще бъде отложено с 10 години. Това е значителна промяна във финансовите условия на концесията и е мотивирано с икономическите и финансови последици от COVID 19.


Съществуват обаче сериозни въпроси относно това дали предложената пребалансиране на договора е извършено по справедлив и безпристрастен начин. Стана публично известно, че не е бил направен финансов анализ от независим финансов консултант. Оценката, оправдаваща държавна помощ следва да бъде обективна, точна, безпристрастна и прозрачна. На нито едно от тези изисквания не може да бъде отговорено без обективен, прозрачен и безпристрастен финансов анализ, направен от независим консултант. 

Трябва също така да бъде отбелязано, че българското правителство не третира еднакво всички летищни оператори в България. 

Българското правителство има различен подход към оператора на други две летища в България. Отношението към оператора на летищата във Варна и Бургас е съвсем различно. Плащането на концесионните такси за тези две летища ще бъде отложено поради икономическите и финансови последици от COVID 19 само с 1 година. 

Неясни са причините за такава голяма разлика в дължината на периодите, с които ще бъде отложено плащането на концесионните такси за два летищни оператора на територията на България. При повече от един случай правителството беше призовано да даде публично обяснение за разликата в подхода. Тази информация обаче все още не е предоставена. 

Всички тези обстоятелства пораждат сериозни опасения дали изискванията на правилата за конкуренция на ЕС са спазени в случая с измененията в договора за концесията на Летище София. 

Затова се обръщаме с любезно настояване службите на Комисията да предприемат обстоен преглед на случая, включително, но не само, като изискат финансов анализ и сравнение с решението за другите две български летища, направен от независим финансов консултант. 

С уважение, 

Христо Иванов  

Участници в материала:

Христо Иванов

Народен представител

Христо Иванов

Новини и коментари

Христо Иванов: Парламентът съществува заради опозицията

Христо Иванов: Парламентът съществува заради опозицията

<strong>Депутатите ще мислят как да се създаде представителен орган на българите в чужбина</strong>

Депутатите ще мислят как да се създаде представителен орган на българите в чужбина

Ивайло Мирчев: “Лукойл Нефтохим Бургас” ни ощетява с по 200 млн. лв. на месец, държавата да поеме оперативния контрол над рафинерията

Ивайло Мирчев: “Лукойл Нефтохим Бургас” ни ощетява с по 200 млн. лв. на месец, държавата да поеме оперативния контрол над рафинерията

Депутинизацията - в управленска програма за следващите 12 месеца

Депутинизацията - в управленска програма за следващите 12 месеца

Антоанета Цонева: “Демократична България” не поставя ултиматуми, а план за действие

Антоанета Цонева: “Демократична България” не поставя ултиматуми, а план за действие

“Демократична България” предлага мерки за депутинизация на страната

“Демократична България” предлага мерки за депутинизация на страната

Всички новини

От медиите

Министър Йорданова: Законопроектът за разследване на главния прокурор ще е готов до 30 юни

Министър Йорданова: Законопроектът за разследване на главния прокурор ще е готов до 30 юни

Ивайло Мирчев в "ДЕНЯТ с В.Дремджиев", 18.5.2022

Ивайло Мирчев в "ДЕНЯТ с В.Дремджиев", 18.5.2022

Ивайло Мирчев: Време е Лукойл да започне да плаща данък "печалба" в България

Ивайло Мирчев: Време е Лукойл да започне да плаща данък "печалба" в България

Всички видеа
Използваме бисквитки на нашия уебсайт, за да подобрим неговото представяне и вашето преживяване. Ако продължите, ще приемем, че сте съгласни с това. OK