Христо Иванов към ЕК: Изискайте независим финансов анализ на измененията в концесията за Летище София

С настояване за независим финансов анализ на измененията в концесионния договор за Летище София се обърна към Европейската комисия съпредседателят на “Демократична България” Христо Иванов.

В искането си до Генерална дирекция “Конкуренция”: Пазари и дела V: транспорт, пощенски и други услуги Иванов излага опасенията си, че предварителното становище на Комисията е било базирано на непълната информация, предоставена от българското правителство относно измененията в концесионния договор. Иванов отбелязва и обстоятелството, че съществува осезаема и необяснима разлика в отношението на държавата към оператора на други две български летища (Варна и Бургас), получили отсрочка от 1 година за концесионните си такси, сравнено с 10-те години, предвидени за Летище София. 

“Всички тези обстоятелства пораждат сериозни опасения дали изискванията на правилата за конкуренция на ЕС са спазени в случая с измененията в договора за концесията на Летище София. Затова се обръщаме с любезно настояване службите на Комисията да предприемат обстоен преглед на случая, включително, но не само, като изискат финансов анализ и сравнение с решението за другите две български летища, направен от независим финансов консултант.” – се казва в писмото на Иванов до Европейската комисия. 


Пълния текст на писмото вижте тук:  

ДО
Г-н Хенрик Морч
Генерална дирекция “Конкуренция”:
Пазари и дела V: транспорт, пощенски и други услуги 
Европейска комисия

Относно: Предварително становище на Европейската комисия относно измененията на Договора за концесия на летище София

Уважаеми г-н Морч, 

Пиша Ви във връзка с предварителното становище на службите на Комисията по отношение на измененията в договора за концесията на Летище София, които предвиждат отлагането на дължимите по договор концесионни такси с 10 години. 

Беше публично обявено, че българското правителство се е обърнало към Европейската комисия с искане да оцени дали конкретни изменения в договора за концесията на Летище София са съвместими с правилата на ЕС относно конкуренцията и по специално с правилата за държавна помощ. 

Също така беше публично обявено, че службите на Комисията са одобрили предложената мярка. 

Службите на Комисията излязоха с предварително становище, базирано на информацията, предоставена от българското правителство. Тази информация обаче е непълна и не покрива всички релевантни аспекти на казуса. В резултат на предложените изменения плащането на концесионните такси ще бъде отложено с 10 години. Това е значителна промяна във финансовите условия на концесията и е мотивирано с икономическите и финансови последици от COVID 19.


Съществуват обаче сериозни въпроси относно това дали предложената пребалансиране на договора е извършено по справедлив и безпристрастен начин. Стана публично известно, че не е бил направен финансов анализ от независим финансов консултант. Оценката, оправдаваща държавна помощ следва да бъде обективна, точна, безпристрастна и прозрачна. На нито едно от тези изисквания не може да бъде отговорено без обективен, прозрачен и безпристрастен финансов анализ, направен от независим консултант. 

Трябва също така да бъде отбелязано, че българското правителство не третира еднакво всички летищни оператори в България. 

Българското правителство има различен подход към оператора на други две летища в България. Отношението към оператора на летищата във Варна и Бургас е съвсем различно. Плащането на концесионните такси за тези две летища ще бъде отложено поради икономическите и финансови последици от COVID 19 само с 1 година. 

Неясни са причините за такава голяма разлика в дължината на периодите, с които ще бъде отложено плащането на концесионните такси за два летищни оператора на територията на България. При повече от един случай правителството беше призовано да даде публично обяснение за разликата в подхода. Тази информация обаче все още не е предоставена. 

Всички тези обстоятелства пораждат сериозни опасения дали изискванията на правилата за конкуренция на ЕС са спазени в случая с измененията в договора за концесията на Летище София. 

Затова се обръщаме с любезно настояване службите на Комисията да предприемат обстоен преглед на случая, включително, но не само, като изискат финансов анализ и сравнение с решението за другите две български летища, направен от независим финансов консултант. 

С уважение, 

Христо Иванов  

Участници в материала:

Христо Иванов

Народен представител

Христо Иванов

Новини и коментари

Ако продължим да се делим по този начин, ГЕРБ със сигурност ще се върне на бял кон

Ако продължим да се делим по този начин, ГЕРБ със сигурност ще се върне на бял кон

Ако има решение за АЕЦ Белене, то е в интерес на Путин и ще нанесе щета на бюджета ни за 1,2 млрд.

Ако има решение за АЕЦ Белене, то е в интерес на Путин и ще нанесе щета на бюджета ни за 1,2 млрд.

Декларация на ПГ на ПП-ДБ по случай 100 годишнината от атентата в църквата „Света Неделя“

Декларация на ПГ на ПП-ДБ по случай 100 годишнината от атентата в църквата „Света Неделя“

Радан Кънев за лъжовната кампания, че еврото ще „открадне“ спестяванията ни

Радан Кънев за лъжовната кампания, че еврото ще „открадне“ спестяванията ни

Ще оставим другите партии да си „играят“ на вотове на недоверие, a ние ще продължим да правим реалните опозиционни действия

Ще оставим другите партии да си „играят“ на вотове на недоверие, a ние ще продължим да правим реалните опозиционни действия

Пеевски е като жрица на любовта с букет от венерически болести, заразява всеки, до когото се докосне

Пеевски е като жрица на любовта с букет от венерически болести, заразява всеки, до когото се докосне

Всички новини

От медиите

Ивайло Мирчев в "Денят с Веселин Дремджиев"

Ивайло Мирчев в "Денят с Веселин Дремджиев"

Божидар Божанов в "Денят ON AIR"

Божидар Божанов в "Денят ON AIR"

Ивайло Мирчев в "Още от деня"

Ивайло Мирчев в "Още от деня"

Всички видеа
Използваме бисквитки на нашия уебсайт, за да подобрим неговото представяне и вашето преживяване. Ако продължите, ще приемем, че сте съгласни с това. OK