Христо Иванов към ЕК: Изискайте независим финансов анализ на измененията в концесията за Летище София

С настояване за независим финансов анализ на измененията в концесионния договор за Летище София се обърна към Европейската комисия съпредседателят на “Демократична България” Христо Иванов.

В искането си до Генерална дирекция “Конкуренция”: Пазари и дела V: транспорт, пощенски и други услуги Иванов излага опасенията си, че предварителното становище на Комисията е било базирано на непълната информация, предоставена от българското правителство относно измененията в концесионния договор. Иванов отбелязва и обстоятелството, че съществува осезаема и необяснима разлика в отношението на държавата към оператора на други две български летища (Варна и Бургас), получили отсрочка от 1 година за концесионните си такси, сравнено с 10-те години, предвидени за Летище София. 

“Всички тези обстоятелства пораждат сериозни опасения дали изискванията на правилата за конкуренция на ЕС са спазени в случая с измененията в договора за концесията на Летище София. Затова се обръщаме с любезно настояване службите на Комисията да предприемат обстоен преглед на случая, включително, но не само, като изискат финансов анализ и сравнение с решението за другите две български летища, направен от независим финансов консултант.” – се казва в писмото на Иванов до Европейската комисия. 


Пълния текст на писмото вижте тук:  

ДО
Г-н Хенрик Морч
Генерална дирекция “Конкуренция”:
Пазари и дела V: транспорт, пощенски и други услуги 
Европейска комисия

Относно: Предварително становище на Европейската комисия относно измененията на Договора за концесия на летище София

Уважаеми г-н Морч, 

Пиша Ви във връзка с предварителното становище на службите на Комисията по отношение на измененията в договора за концесията на Летище София, които предвиждат отлагането на дължимите по договор концесионни такси с 10 години. 

Беше публично обявено, че българското правителство се е обърнало към Европейската комисия с искане да оцени дали конкретни изменения в договора за концесията на Летище София са съвместими с правилата на ЕС относно конкуренцията и по специално с правилата за държавна помощ. 

Също така беше публично обявено, че службите на Комисията са одобрили предложената мярка. 

Службите на Комисията излязоха с предварително становище, базирано на информацията, предоставена от българското правителство. Тази информация обаче е непълна и не покрива всички релевантни аспекти на казуса. В резултат на предложените изменения плащането на концесионните такси ще бъде отложено с 10 години. Това е значителна промяна във финансовите условия на концесията и е мотивирано с икономическите и финансови последици от COVID 19.


Съществуват обаче сериозни въпроси относно това дали предложената пребалансиране на договора е извършено по справедлив и безпристрастен начин. Стана публично известно, че не е бил направен финансов анализ от независим финансов консултант. Оценката, оправдаваща държавна помощ следва да бъде обективна, точна, безпристрастна и прозрачна. На нито едно от тези изисквания не може да бъде отговорено без обективен, прозрачен и безпристрастен финансов анализ, направен от независим консултант. 

Трябва също така да бъде отбелязано, че българското правителство не третира еднакво всички летищни оператори в България. 

Българското правителство има различен подход към оператора на други две летища в България. Отношението към оператора на летищата във Варна и Бургас е съвсем различно. Плащането на концесионните такси за тези две летища ще бъде отложено поради икономическите и финансови последици от COVID 19 само с 1 година. 

Неясни са причините за такава голяма разлика в дължината на периодите, с които ще бъде отложено плащането на концесионните такси за два летищни оператора на територията на България. При повече от един случай правителството беше призовано да даде публично обяснение за разликата в подхода. Тази информация обаче все още не е предоставена. 

Всички тези обстоятелства пораждат сериозни опасения дали изискванията на правилата за конкуренция на ЕС са спазени в случая с измененията в договора за концесията на Летище София. 

Затова се обръщаме с любезно настояване службите на Комисията да предприемат обстоен преглед на случая, включително, но не само, като изискат финансов анализ и сравнение с решението за другите две български летища, направен от независим финансов консултант. 

С уважение, 

Христо Иванов  

Участници в материала:

Христо Иванов

Народен представител

Христо Иванов

Новини и коментари

<strong>Ивайло Мирчев: Трябва да има правителство заради Еврозоната и Шенген, но не кабинет на всяка цена</strong>

Ивайло Мирчев: Трябва да има правителство заради Еврозоната и Шенген, но не кабинет на всяка цена

<strong>Божидар Божанов: Иван Гешев олицетворява всички ужаси, дефицити и системни проблеми на прокуратурата</strong>

Божидар Божанов: Иван Гешев олицетворява всички ужаси, дефицити и системни проблеми на прокуратурата

<strong>Атанас Славов: ГЕРБ се правят на най-големите натовци в България, но няма да получат индулгенция за безобразията си във вътрешната политика</strong>

Атанас Славов: ГЕРБ се правят на най-големите натовци в България, но няма да получат индулгенция за безобразията си във вътрешната политика

Божидар Божанов: ГЕРБ, ДПС и БСП трябва да отговарят за вероломството срещу Изборния кодекс

Божидар Божанов: ГЕРБ, ДПС и БСП трябва да отговарят за вероломството срещу Изборния кодекс

<strong>Ивайло Мирчев: Можем да минем и към гласуване с бобени зърна</strong>

Ивайло Мирчев: Можем да минем и към гласуване с бобени зърна

<strong>ДБ внесе законопроект, с който правителството може да поеме контрола над “Лукойл Нефтохим Бургас”</strong>

ДБ внесе законопроект, с който правителството може да поеме контрола над “Лукойл Нефтохим Бургас”

Всички новини

От медиите

Ивайло Мирчев: Няма аргумент горивата да поскъпнат заради дерогацията на "Лукойл"

Ивайло Мирчев: Няма аргумент горивата да поскъпнат заради дерогацията на "Лукойл"

Атанас Славов: Ще поискаме президентът да наложи вето върху промените в Изборния кодекс

Атанас Славов: Ще поискаме президентът да наложи вето върху промените в Изборния кодекс

Ивайло Мирчев: Вместо да припкаме след „Лукойл“, трябва да бъдем активната страна

Ивайло Мирчев: Вместо да припкаме след „Лукойл“, трябва да бъдем активната страна

Всички видеа
Използваме бисквитки на нашия уебсайт, за да подобрим неговото представяне и вашето преживяване. Ако продължите, ще приемем, че сте съгласни с това. OK