Ивайло Мирчев: С малко разум можем да имаме бюджет с дефицит под 3%

В предложения от Министерството на финансите бюджет за 2023 г. има доста странни моменти, неясноти, недостатъчно информация и необявени буфери, но с малко разум България може да има бюджет с дефицит под 3%. Това заявява депутатът то „Демократична България“ Ивайло Мирчев по адрес на предложения от финансовото ведомство проект. Ето и неговия коментар:

На пръв поглед дефицитът от 6.4% стряска и действа обезкуражаващо за голямата национална цел – приемането ни в еврозоната. При по-внимателно вникване, обаче нещата не изглеждат толкова зле и бленуваният дефицит от 3% може да се окаже възможен без вдигане на данъците, а с орязване на разходите (без да се засягат социалните системи) и форсиране на приходите. Казано накратко – търсят се 6 млрд. лв. Ето ги и тях:

  • Правителството е предвидило само 50% от дивидента на държавните предприятия да влезе в хазната. Останалите 50% са между 1-1.5 млрд. лв.
  • Капиталовите разходи по проект са с ръст от 82%. По министерства те (само в МРРБ има необоснован ръст от над 1 млрд. лв.) са със сериозен ръст, без налични проекти и ясна обосновка. Почти сигурно там няма да бъдат усвоени поне 1 млрд. лв.
  • МФ залага увеличение с 46% на текущата издръжка, без да има обявени проекти и процедури. По-голямата част от тези средства нямат да бъдат изразходвани и това ще намали допълнително дефицита.
  • Приходите от ДДС забавят ръста си наполовина (за 2022 г. ръстът е 2.3 млрд., докато за 2023 г. е около 1 млрд.). Вероятно това е следствие от забавения икономически растеж, но въпреки това сумите изглеждат подценени на фона на продължаващата висока инфлация.
  • България не е готова да усвои значителни средства по Плана за възстановяване и устойчивост. Въпреки това МФ е заложило да се направят 100% от разходите за почти 3 млрд. лв. По-вероятно е обаче да не достигнем дори 1 млрд. за 2023 г. Това ще намали допълнително дефицита.
  • Въпреки големия ръст на възнагражденията през 2022 г. не е заложен голям ръст на приходите от данъци върху доходите на физическите лица и от социалното и здравното осигуряване. Там се крие допълнителен буфер, който МФ е заложило.
  • Разходите за бойни самолети имат голям ефект на касова основа в момента на извършването им, но се отчитат на начислена основа за период от няколко години. Същото ще важи и за разходите по ПВУ, въпреки че не е пояснено в мотивите към бюджета. Това означава, че дефицитът на начислена основа за 2023 г. ще бъде значително по-нисък, а именно той е от значение за Маастрихтските критерии за еврозоната.

Едно е сигурно – внесеният бюджет удря по имиджа на страната ни заради високия прогнозиран дефицит. Това може би носи на някого временни политически дивиденти и притиска партиите в парламента да търсят решение, но не се отразява добре в международен план.
При разумно поведение на партиите в парламента България ще има бюджет с дефицит под 3% от БВП, ще избегнем тегленето на големи обеми дълг, ще задържим относително ниски лихви, няма да вдигаме данъците и ще имаме още един аргумент за приемането ни в еврозоната.

Участници в материала:

Ивайло Мирчев

Народен представител

Ивайло Мирчев

Новини и коментари

Ще бъдем безкомпромисни срещу всякакви нелегитимни влияния на ДПС-Ново начало в изпълнителната власт.

Ще бъдем безкомпромисни срещу всякакви нелегитимни влияния на ДПС-Ново начало в изпълнителната власт.

Участието на ДБ в преговорите беше проява на отговорност в условия на дълбока политическа криза.

Участието на ДБ в преговорите беше проява на отговорност в условия на дълбока политическа криза.

Ще бъдем яростна опозиция всеки път, когато правителството позволява нерегламентирани влияния да определят работата и действията му.

Ще бъдем яростна опозиция всеки път, когато правителството позволява нерегламентирани влияния да определят работата и действията му.

Трябва ни правителство, готово да прекара държавата не просто през кризите, но и решително да я модернизира и да освободи институциите от корупционния захват, не виждаме това в настоящия кабинет.

Трябва ни правителство, готово да прекара държавата не просто през кризите, но и решително да я модернизира и да освободи институциите от корупционния захват, не виждаме това в настоящия кабинет.

“Демократична България” потвърждава своята позиция, че изборът на номинацията за министър-председател и съставът на Министерски съвет следва да се обсъжда на лидерска среща след постигане на окончателно съгласие по споразумението за управление.

“Демократична България” потвърждава своята позиция, че изборът на номинацията за министър-председател и съставът на Министерски съвет следва да се обсъжда на лидерска среща след постигане на окончателно съгласие по споразумението за управление.

Правната комисия прие на предложените от ПП-ДБ промени в Закона за съдебната власт, които целят спиране на процедурата за избор на Сарафов за главен прокурор

Правната комисия прие на предложените от ПП-ДБ промени в Закона за съдебната власт, които целят спиране на процедурата за избор на Сарафов за главен прокурор

Всички новини

От медиите

Ивайло Мирчев в "Делници"

Ивайло Мирчев в "Делници"

Надежда Йорданова в "12+3"

Надежда Йорданова в "12+3"

Божидар Божанов гост в радио "Фокус"

Божидар Божанов гост в радио "Фокус"

Всички видеа
Използваме бисквитки на нашия уебсайт, за да подобрим неговото представяне и вашето преживяване. Ако продължите, ще приемем, че сте съгласни с това. OK