Образование

“Демократична България”: Целта ни е качественото образование да достига до всяко дете

“Най-сериозният проблем е пандемията и условията, при които ни постави тази пандемия и продължаващото онлайн обучение. Непрекъснато се сменя ситуацията и това създаде големи дефицити в знанията и уменията, но и в мотивацията на учениците, в тяхната среда, която вече реално я няма, в психичното здраве и социализацията. Това е първото и най-важно, което трябва да се направи – да се набележат мерки децата да се върнат в присъствена форма възможно най-скоро”, заяви Ивайло Старибратов, ръководител на групата на “Демократична България” в сектор “Образование” при обсъждането управленската програма.

Той изтъкна, че особено голям проблем има с учениците, които трябва да имат практически занятия, а нямат такива. “Представте си, че след шест месеца ще излязат от техникума по автотранспорт, шофьори на автобуси, които са имали малко практически часове”, каза той.

Според Старибратов образователната система остава трайно нереформирана и е необходима цялостна реформа, която да включва дигитализация. От “Демократична България” смятат, че трябва да има и ясна дефиниция какво е качество на образованието и да има контрол над това.

“Образователната система трябва да работи за щастливи ученици, които да ходят с удоволствие на училище. Там да ги посрещат мотивирани учители, даващи всичко от себе си. А през това време родителите да са спокойни и уверени, че децата получават най-доброто, което ще подготви пълноценната им реализация”. Така започна представянето на позициите на “Демократична България” в сектор “Образование” Ивайло Старибратов, ръководителят на експертния екип на обединението в консултациите за съставянето на управленска програма. 

Гарантиране на безопасни условия за присъствено обучение и подобряване качеството на дистанционното обучение са сред спешните мерки в училищното образование в условията на ковид пандемия, предложени от “Демократична България”. Дългосрочните мерки в сектора целят гарантиране на равен достъп до качествено образование на децата от всички населени места в страната, преминаване към компетентностен модел на обучение и държавна политика в подкрепа на образователните иновации, нов модел на финансиране и на оценка на качеството на средното и на висшето образование. 

“Трябва да се създаде единен стандарт за оценяване на качеството и ясно да се  дефинират дейностите на две институции – инспектората по образованието и на системата за външно оценяване”, призова членът на експертната група на ДБ Христомир Йорданов. 

Георги Няголов пък отправи предложение за създаване на стандарт за образование и грижа в ранна детска възраст. 

Росен Богомилов повдигна проблема с образованието и приобщаването на децата със специални потребности. Според него ковид кризата е прекратила достъпа до образование на много от тези деца. И това ще проличи в оценяванията и в държавните зрелостни изпити, както и на пазара на труда по-нататък”. 

Участници в консултациите от “Демократична България”

Ивайло Старибратов

Ивайло Старибратов е преподавател във Факултета по математика и информатика към Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“, катедра Обучение по математика, информатика и ИТ. Има дългогодишен опит в сферата на образование, като учител и директор, както и като изследовател и анализатор в нея. През последните десет години работи усилено за изследване на дигитализация в образованието и администрацията. Член е на УС на „Клъстер ИКТ Пловдив“ и член на УС на Съюза на математиците в България, председател на секцията на СМБ Пловдив.

Георги Няголов

Георги Няголов е преподавател по английска средновековна и ренесансова литература в СУ „Св. Климент Охридски“, където защитава докторат върху игрословието на Шекспир. През последните 10 години се стреми да запали студентите по смисъла и удоволствието от внимателното четене, експериментира с различни педагогики и разсъждава за това, как ученето да бъде по-качествено и полезно. Георги вярва, че истинското образование – съсредоточено не само върху знания и умения, необходими за професионална реализация, но също върху нагласи и ценности, водещи към по-осъзнат, активен и отговорен живот – е ключът към изграждането на едно справедливо, толерантно и благоденстващо общество.

Христомир Йорданов

Изследовател и преподавател в ТУ-София от 2011 г. Гостуващ лектор в Калифорнийски университет Бъркли през 2019/2020 г. Заместник-декан по научната дейност на Факултет за германско инженерно образование и промишлен мениджмънт.

Росен Богомилов

Росен Богомилов e на 31 години. Бакалавър по педагогика на обучението по история и география, и магистър по образователен мениджмънт. В системата на средното образование е от 9 години, като учител и в последствие зам.-директор по учебнат дейност. Участвал е в редица национални и международни конференции и семинари свързани с образователни политики и иновации в системата на средното образование. Автор на публикации в научни сборници по теми свързани с управлението на образователните процеси. Съавтор на помагало по гражданско образование и рецензент на учебници по история и цивилизации.

Новини и коментари

„Демократична България“ залага на икономиката на високата добавена стойност

„Демократична България“ залага на икономиката на високата добавена стойност

„Демократична България“ скърби за жертвите на автобусната катастрофа с граждани на Северна Македония

„Демократична България“ скърби за жертвите на автобусната катастрофа с граждани на Северна Македония

„Демократична България“ определи участниците в консултациите

„Демократична България“ определи участниците в консултациите

От медиите

Георги Ганев пред БНТ

Георги Ганев пред БНТ

Елисавета Белобрадова в "Неделя 150"

Елисавета Белобрадова в "Неделя 150"

Атанас Славов пред "Въпросите"

Атанас Славов пред "Въпросите"

Използваме бисквитки на нашия уебсайт, за да подобрим неговото представяне и вашето преживяване. Ако продължите, ще приемем, че сте съгласни с това. OK