Йордан Иванов: Важно е бъдещо правителство да е на база приоритети, а не на база аритметика
29 март 2023, сряда Facebook Twitter Viber
Интервю за вестник Марица-Пловдив
– Остават дни до 2 април. Социолози дават паритет между ПП-ДБ и ГЕРБ за първото място. Какъв е залогът и “има ли как” да се разреши парламентарната криза?
– Първата стъпка за разрешаване на политическата криза и прекъсване на поредицата от предсрочни избори я направихме – ПП и ДБ взехме решение да сме заедно за вота на 2 април. База на коалицията са общите ни приоритети и общият поглед към бъдещето, а не към миналото, към което цяла кампания някои от опонентите ни опитват да ни връщат. Реториката как “преди беше по-добре” доста прилича на похвата, с който години наред комунистите се опитваха да предизвикват носталгия по “времето на Бай Тошо”. Не виждам как това решава каквато и да било криза. Целта на ПП-ДБ е да сме първа политическа сила и ще направим всичко възможно за съставяне на редовно правителство. Втората стъпка за излизане от кризата зависи от всички нас като общество – да гласуваме на 2 април. Това е и призивът ми – знам, че е трудно да се иска и да се даде доверие в пети поредни избори, но всеки подаден по съвест глас на изборите неутрализира един “купен” или “корпоративен” глас, или подменена хартиена бюлетина.
– Кои са възможните варианти за съставяне на кабинет и работещ парламент? От ГЕРБ, но и от ДПС казват, че без тях уравнението няма решение. Така ли е?
– Скептичен съм към коментари, които предопределят или тълкуват предварително вота на хората. Важно е да има редовно правителство този път, още по-важно е за какво би работило то. Несъмнено трябва да се възстанови парламентарният и да се прекрати “служебният” характер на управлението в България. Моделът на служебния кабинет и действия на назначилия го президент напоследък изглеждат като опит България да се отдалечи от съюзниците си в ЕС и НАТО. Важно е и бъдещо правителство да е на база ясни приоритети, а не на база аритметика и “на всяка цена”. Ние предлагаме ясна програма – съдебна реформа, стабилна финансова политика с цел бързо влизане в Еврозоната, Шенген, конкурентна икономика и образование, прозрачно харчене и разпределяне на общите ни пари.
Въпросът “управление с кого” е функция на подкрепата за изброените политики и на изборния резултат. Вторият ще го знаем на 3 април. Коалиционни отношения с ДПС не мисля, че са възможни, а причините са очевидни. Както и с партии, които не споделят евроатлантическия път на страната.
– Но не казвате, че е невъзможно управление с ГЕРБ. Оттам ви обвиняват, че не искате правителство, а ви интересуват само местните избори. Какво отговаряте на това?
– ГЕРБ нерядко представят въображаемото за истина и се опитват да прехвърлят собствените си намерения и действия като отговорност на някой друг. Разбирам и че са притеснени за местните избори и има защо – лошото им управление, Пловдив е емблематичен пример. Ние от ПП-ДБ решаваме задачите една след друга и първата е намиране на изход от политическата ситуация сега и възстановяването на парламентаризма. Втората ще е съставяне на проевропейски, прозападен и реформаторски кабинет, който да покаже, че има как българите да живеем като останалите европейски народи – с правила, върховенство на правото, конкурентна икономика и сигурност. Колкото до бъдещо взаимодействие – работа на ГЕРБ е да докажат, че заявките, че са осъзнали, че е нужна съдебна реформа са искрени, а не предизборна въдица, с която опитват да излязат от политическа изолация. Ще трябва повече от думи, за да бъдем убедени, че искат отчетност на главния прокурор, прозрачни обществени поръчки, отстояване и защита на евроатлантическия избор на България. Че говорят като евроатлантици, докато действат като квази евроатлантици, в миналото има достатъчно примери.
– Кои са Вашите приоритети в тази кампания и след изборите?
– Аз лично ще продължа да работя и по два от приоритетите, които следвам, откакто съм в политиката и като общински съветник, и като областен управител – прозрачност в управлението на общините и институциите и децентрализация на местната власт – за да се сложи край на десетилетната практика кметовете и общините – властта, която е най-близо до хората, да са като просяци и да зависят изцяло от волята на централната власт в София, а не от интересите и нуждите на избирателите си и гражданите, които представляват. Този модел освен постсъветски, е и порочен.