Становище на групата на Демократична България в СОС относно
Проект на план-сметка за дейностите по чистотата в Столична община
В предизборната си програма ние от Демократична България предложихме ключови промени в дейностите по чистотата. Обещахме цялостна промяна по отношение на генерираните отпадъци, включваща намаляването им, повторното използване на материалите, рециклиране на опаковките, разделното събиране на биоразградимите отпадъци и максимално редуциране на отпадъка, който следва да се депонира или оползотвори чрез генериране на енергия. Заложихме и сериозно увеличение на миенето и машинното почистване за сметка на намаляване на крайно неефективното ръчно метене.
В края на месец ноември администрацията на Столична община предостави на обществеността и на общинските съветници план-сметка за дейностите по чистотата. В нея са включени красиви обещания за по-чист град, които обаче по никакъв начин не са подплатени финансово или с конкретни програми и параметри, гарантиращи изпълнението.
Ще бъде ли по-чиста София за 217 млн. лв. през следващата година? Едва ли. В предложения Доклад не става и дума за намерения на администрацията да инициира широко обществено обсъждане на предстоящата промяна на принципите за определяне на размера на таксата за битови отпадъци според принципа “замърсителят плаща” – т.е. според количеството произведени отпадъци. Такова е и изискването според изменението на Закона за местните данъци и такси (бр.98/27.11.2018 г. на Държавен вестник), където се определя, че от 2022 г. няма да може да се използва данъчната оценка като основа за определяне на размера на таксата.
![](https://demokrati.bg/wp-content/uploads/2019/12/DB.Infographic.Grabage-1-1024x570.png)
По време на изслушванията в комисиите към СОС също стана ясно, че СО няма нито концепция, нито готовност да въведе новия принцип. В новата обществена поръчка също не е заложено нито разделното, нито индивидуализираното сметосъбиране.
За поредна година в план-сметката не присъстват и изключително важни данни като конкретните площи и кратности на почистване и съответните изчисления, които да доведат до формиране на прогнозни разходи по различните видове дейности. Нашите общински съветници изискаха много по-детайлна информация в комисиите, но получиха само част от нея. На база на предоставените ни данни ние направихме някои изводи, но и останаха много въпроси, които нямат отговор.
![](https://demokrati.bg/wp-content/uploads/2019/12/DB.Infographic.Garbage-2-1024x822.png)
Кои са основните констатации, които се разминават с целите, заложени в нашата предизборна програма?
- Липсват реални стъпки към промяна на начина на определяне на Такса битови отпадъци (ТБО). За поредна година единственият критерий ще бъде данъчната оценка за жилищните имоти и балансовата стойност за имотите на предприятията.
- В София предприятията поемат основната тежест за ТБО, като процентът на таксата е много по-висок, отколкото в други общини.
- Има значителни разлики във възнагражденията на дружествата, извършващи дейности по чистотата. Например транспортирането на битовите отпадъци се заплаща между 128 и 180 лв./тон, без това да има пряка връзка с отдалечеността на района до завода за МБТ.
- Декларираното сериозно увеличение на машинното почистване и миенето за сметка на ръчното остава само на думи. За поредна година близо две трети от сумата за лятно почистване отива за ръчно почистване, 64%. Според план-сметката за 2020 г. Всеки ден на територията на общината ще се почистват около 10 хил. кошчета, а общата ръчно изметена площ е 1 270 872 дка. За сравнение – за механизирано метене се предвиждат 423 898 дка, за миене с маркуч – 76 632 дка, а с дюзи – 290 390 дка.
- И през 2020 г. индивидуалните съдове за отпадъци остават само като пилотен проект в няколко жилищни блока и изобщо не се споменава за разделно събиране на биоотпадъците на домакинствата.
Няколко ключови въпроса остават без отговор:
- Защо заводът за механично и биологично третиране на отпадъци произвежда малко над ½ от планираното количество гориво за изгаряне, а в същото време предава за “оползотворяване” в уж закритото депо в Долни Богров значителни количества отработен отпадък – над 100 хил.тона годишно?
- Дали Столична община постига целите за повторна употреба и рециклиране, както и за ограничаване на количествата депонирани биоразградими отпадъци, постигането на всяка от които води до 50 на сто намаление на паричните отчисления за депониране?
- По какъв начин дейностите за почистване се разпределят между различните райони в Столична община?
От Демократична България настояваме за приемането на сериозно изменена план-сметка, в която да бъдат заложени:
- Предоставяне на детайлна информация за разпределение на дейностите по почистването по райони, видове, количества и кратности.
- Намаляване на предвидените площи и кратности за ръчно метене с минимум 15% и пренасочване на сумите към миене и машинно почистване.
- Ясна калкулация на предвидените отчисления за депониране на отпадъци и калкулиране на възможните намаления при изпълнение на целите, заложени в Закона за управление на отпадъците.
- Поемане на ангажимент за бързо приемане на програма за разделно събиране на биоразградимите отпадъци, която да предвижда поставяне на контейнери за тях още в рамките на 2020 г. Поставянето на контейнерите да се финансира от направените от Столична община отчисления по ЗУО.
- Поемане на ангажимент до средата на 2020 г. да има проект на методика за изчисляване на размера на такса смет, който да бъде предоставен за широко обществено обсъждане и приет преди края на следващата година.
Ако тези промени не бъдат приети, предложената план-сметка сериозно ще се разминава с обществения интерес, затова групата ни би била принудена да гласува против предложения проект.