От “Да, България” подготвихме и публикувахме за обществено обсъждане изцяло нов Закон за използването и развитието на изкуствения интелект. Инициативата отговаря на нашата дългосрочна цел за модернизацията на страната и подготовката на институциите за бъдещето. Системите с изкуствен интелект имат потенциала (и вече го правят) да трансформират икономиката, а изоставането от тяхното въвеждане крие рискове за рязко намаляване на конкурентоспособността ни.
Именно затова е нужна сериозна държавна политика. В предложения от нас законопроект за засягат следните теми:
– повишаване на квалификацията на служителите, в т.ч. на държавните служители, за използване на системи с изкуствен интелект
– насърчаване на бизнеса за използване на системи с изкуствен интелект (чрез данъчни облекчения, европейски проекти и други стимули)
– облекчаване на бизнес средата за иновации чрез уточняване на някои въпроси по прилагането на европейския регламент за изкуствения интелект
– насърчаване на научноизследователската дейност чрез предоставяне на публични изчислителни ресурси, на документи за трениране на модели за изкуствен интелект
– насърчаване на инвестициите в изкуствен интелект, в т.ч. в сферата на отбраната.
– предоставяне на административни услуги чрез изкуствен интелект, вместо чрез сложни формуляри
– развитие на системи с изкуствен интелект в публичния сектор за подпомагане на подготовката и прилагането на секторни политики
В допълнение на горните мерки, и във връзка с рисковете, произтичащи от използването на изкуствен интелект, със законопроекта се предвиждат и следните мерки:
– прозрачност на алгоритмите за препоръчване на съдържание с изкуствен интелект във връзка с рисковете за националната сигурност, които произтичат от тези алгоритми
– забрана за използване на някои високорискови системи с изкуствен интелект, като дистанционната биометрична идентификация (лицево разпознаване на публични места)
– фокус върху противодействието на кибератаки, в които е използван изкуствен интелект
– оценка на социалните мрежи за риска от пристрастяване на деца поради твърде агресивни алгоритми за препоръчване на съдържание
– забрана на трениране на модели за изкуствен интелект с лични данни на деца
– забрана за използване на изкуствен интелект за препоръчване на съдържание от онлайн хазартни оператори, поради рисковете от пристрастяване
Според законопроекта, държавната политика за използването и развитието на изкуствения интелект се провежда от министъра на електронното управление, министъра на иновациите и растежа и национален координатор. Новата длъжност национален координатор ще съгласува и координира стратегиите и политиките за изкуствения интелект и ще ръководи регулаторна лаборатория в областта на изкуствения интелект към Министерството на електронното управление.
Законопроектът не създава допълнителна административна тежест, а е средство за насърчаване на технологичните тенденции и ограничаване на рисковете от изоставане. Забраните, извън тези свързани с деца и хазарт, са изцяло за държавните органи, т.е. самоограничаване при използването на високорискови технологии. А някои разпоредби могат да направят България по-привлекателна дестинация за инвестиции в такива технологии поради яснотата, която внасят.
Все още не е ясно дали изкуственият интелект ще бъде “революция” или “само” бърза еволюция при автоматизацията на множество задачи, но и в двата случая е нужно да бъдем подготвени.
Законопроектът е достъпен тук:
Изразете становище по законопроекта:Може да изразите мнения и становища на [email protected]