Според българското законодателство, общественият посредник е основната фигура на местно ниво, която съдейства за спазване правата и законните интереси на гражданите пред органите на местното самоуправление и местната администрация.

С решение № 342 на Столичния общински съвет от 13.06.2019 година се избира комисия по номинации на обществен посредник на Столична община. Съгласно това решение, Закона за местното самоуправление и местната администрация и Правилника за организацията и дейността на обществения посредник на Столична община (ПОДОПТСО), СОС обявява конкурс за избор на обществен посредник.

С избирането на комисия по номинациите от настоящия състав на СОС, чийто правомощия изтичат с предстоящите избори на общински съветници на 27.10.2019, и с обявлението за конкурса, съгласно което „допуснатите до събеседване кандидати и датите на провеждането на събеседването ще бъдат обявени след 02.09.2019 г. на сайта на Столичен общински съвет“ се дава заявка, че процедурата по избор на обществен посредник ще трябва да приключи преди края на мандата.

Съгласно Правилника за организацията и дейността на СОС неговите комисии и взаимодействието му с администрацията на СО и ПОДОПТСО мандата на обществения посредник е 5 години, като след изтичането на този срок, посредникът продължава да изпълнява правомощията си до избирането на нов (чл. 3 от ПОДСОС и чл. 13 и чл. 14, ал. 2 от ПОДОПТСО). Тези регламенти са създадени с цел да се гарантира разминаване в мандатите на обществения посредник и общинския съвет.

Според Демократична България:

  • Настоящият общински съвет няма морална легитимност да избира новия обществен посредник. Трябва да има възможност новоизбраните общински съветници да оценят работата на настоящия посредник и да участват в избора на тази важна фигура, която следва да е гарант за спазване на правата и законните интереси на гражданите. Принципите на добро управление изискват да се ограничи вземането на решения, когато отговорността от последиците от тези решения ще се носи от други.
  • Произвеждането на избор от настоящия общински съвет залага риска новоизбраният обществен посредник да не се ползва с доверието на следващия общински съвет. Доверието в обществения посредник от страна както на гражданите, така и от органите на местно самоуправление, е решаващо за успешното изпълнение на задълженията му.
  • В избора на комисия по номинации е допуснато грубо нарушение на чл. 9, ал. 2 от ПОДОПТСО. Там е регламентирано, че „Комисията по номинация се състои от по един общински съветник от всяка кандидат съветническа листа, получила мандати в Столичния общинския съвет, респективно от всяка политическа група в СОС“. Според решението на СОС обаче, в комисията влизат двама съветници от групата на ГЕРБ, а няколко от кандидатските листи въобще не са представени. Това нарушение е предпоставка заинтересовани лица да обжалват процедурата – така да се минира дейността на посредника и да се ограничават възможностите за защита на правата и интересите на гражданите на София. Ако общинските съветници от мандат 2015-2019 на СОС не искат да останат в историята и с това свое предизвестено закононарушение, единствената възможна реакция е решение № 342 да се отмени.

От друга страна, нормата на чл. 14, ал. 2 от ПОДОПТСО, гарантираща непрекъснатостта на работа на институцията на обществения посредник при изтекъл мандат е въведена именно да обезпечи ситуации като настоящата, свързана с дефицит на време, легитимност, риск от нарушаване на доверието към местния омбудсман. Затова настояваме решение № 342 на Столичния общински съвет от 13.06.2019 да се отмени и след провеждане на местните избори на 27.10.2019 новоконституираният общинския съвет да пристъпи към избор на обществен посредник.

02 Август 2019, Петък