За нас в Демократична България децентрализацията представлява пътят към модерно и европейско управление на страната. Изграждането на силни самоуправляващи се местни и регионални общности означава възстановяване на правото на гражданите сами да решават своите проблеми по места, пълноценното им включване в политическите и управленските процеси, постигане на необходимата субсидиарност и ефективност в управлението на страната.
Демократична България си поставя следните цели:
- Широко включване на гражданите в управлението на страната посредством разширяването на техните отговорности за развитие на общините и регионите;
- Ефективен процес на планиране, управление и изпълнение в усвояването на средствата от европейските фондове;
- Създаване на нови административно-териториални единици на основата на сегашните региони за планиране;
- Пълноценно сътрудничество с местните и регионални общности и власти в страните от ЕС;
- Споделяне на данъка върху доходите за физическите лица между централната и местната власт, както и да се търсят възможности за споделяне и на част от корпоративния данък;
- Освобождаване на централната власт и администрацията от несвойствени дейности.
Демократична България ще предприеме:
- Разширяване компетенциите на уредените в Закона за регионално развитие регионални съвети за развитие, които ще съдействат на централната власт до провеждането на местните избори през 2023 г., които ще играят ключова роля в процеса за определянето на дейностите и публичните услуги, които ще бъдат прехвърлени на самоуправляващите се области, както и на финансовото им осигуряване.
- Обединяване на правилата, по които функционират местните и регионалните власти, в нов Закон за местното и регионалното самоуправление;
- Възстановяване на двустепенното самоуправление в София, Пловдив и Варна с избираеми районни съвети и избираеми районни кметове;
- Изменения и допълнения в Изборния кодекс, в който ще бъдат уредени начините за провеждане на избори за регионални съвети, за регионален управител, а така също за районни кметове и районни съвети;
- Изработка на регламент за избор на кметове и състав на кметствата, основан на броя жители в съответното населено място;
- Промяна в Закона за публичните финанси, който да доведе до оптимизиране и опростяване на средата, в която се съставят, приемат и изпълняват общинските бюджети. Ще разработим отделни правила за бюджетиране на инвестиционния процес;
- Предоставяне правото на общините сами да определят видовете местни такси;
- Промени в данъчното законодателство и законите за собствеността, адекватно на прехвърлените правомощия към местните и регионалните власти и увеличаването на тяхната финансова автономия;
- Прилагане на принципа за финансова еквивалентност, съчетан със субсидии за общините, в които степента на икономическо развитие не позволява този принцип да бъде осъществен в пълна степен;
- Съкращения в централната администрация съобразно компетенциите и публичните услуги, прехвърлени към регионите и общините, и реорганизация на администрацията съобразно новите условия;
- Съхраняване на сегашните административно-териториални единици – области, и разширяване на компетенциите на областните управители, като се засили координиращата им роля по отношение на деконцентрираните звена на централна власт;
- Значително ограничение на субсидиите и преразпределителните процеси в бюджета за сметка на разширяване на възможностите на общините за собствени приходи, включително чрез прилагане на принципи на споделени с централната власт данъци;
- Предоставяне на възможности на регионалните власти да договарят с централната власт пакети от проекти по оперативните програми, свързани с европейските фондове;
- Стимулиране на новосъздадените региони към интензивно сътрудничество със самоуправляващите се области и региони в страните от ЕС;
- Осигуряване, в дългосрочен план и след обширни обществени консултации, на процес, в който структурният модел на местното самоуправление бъде приведен в съответствие с европейската тенденция за окрупняване на общините.