ЕЛЕКТРОННО УПРАВЛЕНИЕ И МОДЕРНИЗАЦИЯ НА АДМИНИСТРАЦИЯТА

ЕЛЕКТРОННО УПРАВЛЕНИЕ И МОДЕРНИЗАЦИЯ НА АДМИНИСТРАЦИЯТА

Ние от Демократична България смятаме, че ефективната технологична и организационна поддръжка на вземането и изпълнението на управленски решения в администрацията и предоставянето на услуги на гражданите и бизнеса ще освободи значителен публичен ресурс, ще оптимизира управлението и ще повиши привлекателността и конкурентоспособността на България както за гражданите ѝ, така и за потенциалните инвеститори. Добре работещата администрация от своя страна е основният инструмент за провеждане на политиките за постигане на високо качество на живот. 

Демократична България си поставя за цел:  

  • Доизграждане и предоставяне за свободно използване на инструментите на единната платформа на електронното управление.
  • Доизграждане на единната платформа за електронно управление.
  • Доизграждане и внедряване на базов регистър, чрез който да се дигитализират и надградят всички регистри на електронното управление за предоставяне на автоматични отговори на заявки
  • Работещо електронно управление и реформирана администрация, при която процесите са преструктурирани, дигитализирани, прозрачни и ефективни;
  • Премахване на 70% от административната тежест чрез трансформиране на удостоверителните услуги във вътрешноадминистративни – за да не бъдат гражданите куриери на администрациите;
  • Дигитализиране на всички регистри на електронното управление;
  • Предоставяне и изпълняване на 100% от административните услуги по електронен път, вкл. плащане на данъци, такси, глоби; 
  • Постоянна системна свързаност на всички публични интерфейси при високи нива на киберсигурност; 
  • Модернизация на администрацията чрез професионализация, въвеждане на споделени услуги и на политики, базирани на данни. 

В областта на административното обслужване на гражданите, гражданския контрол и гражданското участие Демократична България предлага: 

  • Завършване и внедряване на системата за електронна идентификация чрез мобилни и стационарни устройства;
  • Стандартизиране на процесите и изграждане на компоненти по електронна идентификация и подписване, надграждане на наличните електронни услуги и уреждане на федериран модел за електронна идентификация с цел лесен, бърз, дистанционен достъп до електронни административни и здравни услуги;
  • Премахване на изискването на печати и документи на хартиен носител в административните услуги и отпадане на необходимостта от издаване и предоставяне на удостоверения на територията на страната и осигуряване спазването на изискването за еднократно събиране на информация във всички администрации;
  • Предоставяне на всяка административна услуга по електронен път както на централно, така и на общинско ниво, вкл. чрез неструктурирани канали (система за сигурно електронно връчване, система за електронни форми, електронна поща) и санкции за администрацията при отказ за предоставяне на административни услуги по електронен път;
  • Изграждане на стабилни и удобни трансгранични електронни услуги за граждани на Европейския съюз и въвеждане на „електронно гражданство“, базирано на националната схема за електронна идентификация;
  • Развитие на националната здравна информационна система;
  • Въвеждане на единна входна точка за обявяване на финансови отчети;
  • Електронно трудово досие и поетапно отпадане и дигитализиране на хартиените трудови книжки;
  • Подготвяне на изменения в Закона за устройство на територията и стартиране на проект за пълна дигитализация на процеса по инвестиционно проектиране;
  • Въвеждане на тестове за потребителско изживяване с цел повишаване на удобството на услугите. Подобряване на централизирания портал за електронни услуги и синхронизиране с административния регистър;
  • Въвеждане на инструменти, позволяващи активно и удобно участие на гражданите в обществени дебати и в процесите на вземане на политически и управленски решения;
  • Създаване на механизъм за провеждане на регулярни фокус групи с гражданите и бизнеса за прецизиране на нуждите и целите на конкретни инициативи в рамките на електронното управление;
  • Стартиране на проект за изграждане на експериментално дистанционно електронно гласуване.

В областта на прозрачността, борбата с корупцията и доброто управление Демократична България предлага:

  • Въвеждане на международно признати стандарти за планиране, организиране, управление и контрол на дейностите в рамките на електронното управление;
  • Електронна система за управление на работата на колективните органи, в т.ч. на Министерския съвет;
  • Въвеждане на централизирани обществени поръчки за лицензи за стандартни системи и компоненти;
  • Централизирана прозрачна система за случайно разпределение на проверки и инспекции и подаване на сигнали за нерегламентирани такива;
  • Изграждане на държавни и общински системи, базирани на IoT за управление на транспортната инфраструктура, ВиК и хидротехническата техническа инфраструктура и система за ранно предупреждаване при риск от бедствия и аварии;    
  • Стартиране на проект за изграждане на система за идентифициране на корупционния риск;
  • Създаване на програма за разширяване и повишаване на ефективността на обученията по електронно управление на администрацията;
  • Отваряне на минимум 500 масива от данни от публичния сектор и предоставяне в отворен формат за повторно ползване, с цел повишаване на отчетността и прозрачността, ангажиране на гражданското общество, улесняване на достъпа до информация;
  • Продължаване въведеното от предходното редовно правителство регулярно публикуване на плащанията, които държавата прави чрез системата СЕБРА;
  • Премахване на ограниченията на прозрачността на Търговския регистър и Имотния регистър и предоставяне на достъп до данните през програмни интерфейси в реално време; 
  • Надграждане на над 20 ключови системи с интерфейси и експорт за отворени данни, в т.ч. СЕБРА, обществени поръчки (ЦАИС ЕОП), системата за мониторинг на качество на атмосферния въздух, регистъра на МПС, системата за административнонаказателна дейност на МВР и др.;
  • Отпадане на изискванията за хартиена документация в дейността на лекарите и болниците;
  • Въвеждане на електронни ваучери за храна;
  • Централизирана система управление на административнонаказателната дейност;
  • Изменения в Закона за търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел и уреждане на вписването в структуриран вид на акционери с над определен процент от собствеността. Надграждане на търговския регистър със съответната функционалност и интеграция с Централния депозитар;
  • Електронизация на законодателния процес както в рамките на изпълнителната власт, така и в Народното събрание. Въвеждане на „отворено законодателство“.
  • Приемане на подготвения от редовното правителство проект на Закона за електронното управление, с който да отпадне необходимостта от предоставяне на удостоверения, използването на квалифицирани електронни електронни подписи, стикери и др. Със законопроекта се въвежда задължение за изцяло електронни регистри, плавен преход на всички информационни системи към единната платформа на електронното управление и се покриват изискванията по Плана за възстановяване и устойчивост

В областта на електронните регистри и изграждането на IT инфраструктура Демократична България предлага:

  • Законово уреждане на прозрачността и функциите на системния интегратор и публикуване на каталог на неговите услуги, и поддържане на капацитет в реално време; 
  • Продължаване на въвеждането на споделени ИТ услуги в Изпълнителна агенция “Инфраструктура на електронното управление”, системния интегратор и ССВ АД;
  • Изграждане на капацитет за проектни консултации в рамките на системния интегратор, чрез който да се налагат еднакви стандарти и добри практики във всички проекти за електронно управление;
  • Приемане и прилагане на методология за събиране, управление и публикуване на данни във всички администрации;
  • Доизграждане и внедряване на система за централизирано управление на регистри, чрез която да се дигитализират и надградят над 80% от регистрите в държавата;
  • Стартиране на проект за надграждане на административния регистър с цел поддържане разширени метаданни на всички административни услуги и въвеждане на „епизоди от живота“ и „събития от бизнеса“;
  • Изменение в Закона за гражданската регистрация за въвеждане на изцяло електронни и улеснени процеси по гражданска регистрация (раждане, смърт, промяна на настоящ и постоянен адрес)  и изграждане на централизирана административна информационна система „Гражданска регистрация“;
  • Изграждане на адресен регистър;
  • Интеграция на финансови институции с публични регистри за целите на проверки, свързани с мерките срещу изпирането на пари, и за избягване нуждата от представяне на удостоверения;
  • Доизграждане и въвеждане в експлоатация на нов централизиран регистър на особените залози; 
  • Надграждане на регистъра на пълномощните съвместно с нотариалната камара;
  • Въвеждане на общи стандарти за поддръжка и обновяване на софтуера и ИТ инфраструктура;
  • Приемане на стратегия за използване на облачни услуги и въвеждане в експлоатация на държавна хибридна облачна инфраструктура от вида „инфраструктура като услуга“ и “платформа като услуга”, вкл. с възможност за включване на частни доставчици, за нуждите на администрацията и централизиране на инфраструктурата на почти всички министерства, агенции и общини;
  • Мигриране на основни системи и регистри към облачната инфраструктура и/или включване на съществуващи центрове за данни към облачната инфраструктура въз основа на анализ на риска и определяне на приоритети;
  • Оценка на възможностите за прилагане на системата за електронно управление на Австрия и / или естонската система X-Road в български контекст.
  • Изграждане на нов слой в кадастъра, отразяващ телекомуникационното покритие на сградите на територията на страната.

В областта на киберсигурността Демократична България ще предприеме:

  • Въвеждане на изисквания за качество на приеманите софтуерни системи;
  • Въвеждане в администрациите на стандартизирани групи инструменти и политики за информационна сигурност;
  • Въвеждане на регулярни одити на информационната сигурност на администрациите;
  • Създаване на национална координационно-организационна мрежа за киберсигурност със съответните механизми, процеси и техническа платформа за мониторинг на състоянието на критичните комуникационно-информационни инфраструктури;
  • Въвеждане на позиции “секретар по информационни технологии” и “секретар по информационна сигурност” в първостепенните разпоредители с бюджет. Създаване на консултативни съвети към Министерския съвет с участието на тези секретари.

Демократична България ще модернизира администрацията, като:

  • Въведе централизиран кадрови подбор със стандартизирани тестове; 
  • Въведе единна система от длъжностни характеристики и обективно оценявани компетентности;
  • Хармонизира списъка с длъжности и компетентности и въведе стандартизирани конкурси с добрите практики в ЕС, вкл. и с международни длъжности в ЕС, НАТО и ОИСР;
  • Определи ежегодни цели, задачи и индикатори за висшите служители в администрацията, атестиране според изпълнението им и освобождаване в рамките на две години на несъответстващите на изискванията в длъжностните характеристики;
  • Въведе прозрачна и ефективна система за хоризонтална ротация в администрацията;
  • Предложи план за средносрочно редуциране числеността на администрацията с 20%;
  • Намали с 15% броя на териториалните звена;
  • Оптимизира структурите за функционално управление, проектно управление и управление на услуги в администрацията;
  • Въведе споделени услуги за администрацията – минимум за ИКТ услуги, за управление на човешките ресурси, за обществени поръчки и за счетоводство;
  • Скъсване с практиката всяка администрация да се възприема като източник на приходи;
  • Развие аналитичен капацитет в звената, натоварени с правене на политики;
  • Създаде и използва пространства от данни по тематични области;
  • Извърши базирана върху данни текуща и последваща оценка на въздействието на измененията в нормативни актове и създаване на изследователски център към Народното събрание за оценка на въздействието.

Разгледайте програмата по подсектори

Основни сектори в програмата

ИКОНОМИЧЕСКИ ПРИОРИТЕТИ

ИКОНОМИЧЕСКИ ПРИОРИТЕТИ

ПУБЛИЧНИ ФИНАНСИ

ПУБЛИЧНИ ФИНАНСИ

ЕНЕРГЕТИКА

ЕНЕРГЕТИКА

ОБРАЗОВАНИЕ И НАУКА

ОБРАЗОВАНИЕ И НАУКА

ПРАВОСЪДИЕ

ПРАВОСЪДИЕ

СОЦИАЛНИ ПОЛИТИКИ

СОЦИАЛНИ ПОЛИТИКИ

ПЕНСИОННА СИСТЕМА

ПЕНСИОННА СИСТЕМА

КУЛТУРА

КУЛТУРА

ЗДРАВЕОПАЗВАНЕ

ЗДРАВЕОПАЗВАНЕ

РЕГИОНАЛНО РАЗВИТИЕ

РЕГИОНАЛНО РАЗВИТИЕ

ТРАНСПОРТ

ТРАНСПОРТ

ЗЕМЕДЕЛИЕ

ЗЕМЕДЕЛИЕ

ВЪНШНА ПОЛИТИКА

ВЪНШНА ПОЛИТИКА

БЪЛГАРИЯ В ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ

БЪЛГАРИЯ В ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ

ОКОЛНА СРЕДА И ПРИРОДНИ РЕСУРСИ

ОКОЛНА СРЕДА И ПРИРОДНИ РЕСУРСИ

ЕЛЕКТРОННО УПРАВЛЕНИЕ И МОДЕРНИЗАЦИЯ НА АДМИНИСТРАЦИЯТА

ЕЛЕКТРОННО УПРАВЛЕНИЕ И МОДЕРНИЗАЦИЯ НА АДМИНИСТРАЦИЯТА

ТУРИЗЪМ

ТУРИЗЪМ

СПОРТ

СПОРТ

ОТБРАНА

ОТБРАНА

МЕДИЙНА СВОБОДА И ПЛУРАЛИЗЪМ

МЕДИЙНА СВОБОДА И ПЛУРАЛИЗЪМ

ДЕЦЕНТРАЛИЗАЦИЯ НА УПРАВЛЕНИЕТО

ДЕЦЕНТРАЛИЗАЦИЯ НА УПРАВЛЕНИЕТО

БЪЛГАРИ ЗАД ГРАНИЦА

БЪЛГАРИ ЗАД ГРАНИЦА

ГРАЖДАНСКА ЗАЩИТА, ПОЖАРНА И АВАРИЙНА БЕЗОПАСНОСТ, УСТОЙЧИВОСТ ПРИ КРИЗИ

ГРАЖДАНСКА ЗАЩИТА, ПОЖАРНА И АВАРИЙНА БЕЗОПАСНОСТ, УСТОЙЧИВОСТ ПРИ КРИЗИ

ДЕПУТИНИЗАЦИЯ НА БЪЛГАРИЯ

ДЕПУТИНИЗАЦИЯ НА БЪЛГАРИЯ

ИКОНОМИКА, БАЗИРАНА НА ИНДУСТРИИТЕ С ВИСОКА ДОБАВЕНА СТОЙНОСТ

ИКОНОМИКА, БАЗИРАНА НА ИНДУСТРИИТЕ С ВИСОКА ДОБАВЕНА СТОЙНОСТ

СИГУРНОСТ И ОБЩЕСТВЕН РЕД

СИГУРНОСТ И ОБЩЕСТВЕН РЕД

Използваме бисквитки на нашия уебсайт, за да подобрим неговото представяне и вашето преживяване. Ако продължите, ще приемем, че сте съгласни с това. OK