Приоритетът за иновативно развитие обобщава множество процеси в икономиката: развитието на иновации и въвеждането им на пазара; стимулиране на научната дейност в областта на иновациите; стимулиране на частната инициатива и предприемачеството; ускорено технологично развитие; повишаване на продуктивността и конкурентоспособността (напр. на производство, услуги, човешки капитал).
Развитието на иновациите ще доведе до създаване на уникални конкурентни предимства на национално и регионално равнище. То ще даде тласък на жизнеспособна икономика с висока добавена стойност и ще повиши брутния вътрешен продукт, ще създаде модерни работни места и ще има положително влияние върху опазването и възстановяването на жизнената среда.
Затова ние смятаме, че развитието на иновациите е основа за модернизация на икономиката, засилване на частната инициатива, повишаване на жизнения стандарт, за реформа и модернизация на администрацията и за развитие на човешкия капитал.
Визия
- Българската икономика да се подобри и обогати устойчиво чрез системно развитие на иновации и свързани с тях подобрения, частна инициатива и компании.
- Да се създаде среда, в която хората системно да имат желание, способност, възможност и перспектива за развитие на иновации и частни инициативи.
- България да се превърне в дестинация, която привлича иновативни компании, талантлив човешки ресурс и чуждестранни инвестиции.
- Българският бранд да е свързан с иновациите и да бъде търсен източник на иновации в световен мащаб.
Стратегическа посока за промяна
- Концентриране на усилията на държавата за системното създаване и комерсиално използване на иновации в национален план;
- Премахване на препятствия по веригата на добавена стойност в иновациите;
- Фокусиране на усилията на държавата в сфери и сектори с потенциал за развитие на висока добавена стойност;
- Фокусиране върху развитието и привличането на човешки ресурс;
- Подобряване и стимулиране на връзката и комуникациите между бизнеса и научните организации;
Очаквани резултати
- Повишаването на иновационната активност ще пренасочи икономиката към дейности с висока добавена стойност, която от своя страна води до високоплатени работни места и повишаване на доходите и стандарта на живот.
- По отношение на държавата ще улесни прехода през дигиталната революция и ще спомогне за преобразяването и откриването на нови работни места.
- Чрез модерни работни места и видим ефект от труда и инициативите, ще създаде у хората усещане за пълноценност и гордост.
Контекст и анализ
В България слабите институции и корупцията са причината за трудна бизнес среда, която затруднява създаването на иновации и развитието на бизнеси, свързани с тях. У нас бизнесът е основният инвеститор в практическа научноизследователска и иновационна дейност, а приносът от страна на държавата е недостатъчен, макар при немалък публичен ресурс е ограничен и крайно недостатъчен. В резултат на това България:
- е на предпоследно място по иновации в ЕС (Eurostat 2019);
- българската икономика изостава в това отношение в сфери, зависещи от намесата на държавата: образование, върховенство на правото, ефективност на правителството, човешки капитал, бизнес среда и стабилност (Global Innovation Index 2020);
- въпреки наличния модел на управление и неефективните мерки, страната показва потенциал в развитието на иновациите.
Основни проблеми
- Непредвидимост на бизнес средата
- Неяснота на процедурите, правилата и последствията от неспазването им;
- Ограничен достъп до публична информация;
- Нерегламентирано използване на контролни органи за натиск над бизнеса;
- Непредвидимост на законодателния процес.
- Иновациите не са реален приоритет на държавно равнище
- Липса на защита на частната собственост и правата на гражданите
- Ненадеждна съдебна система;
- Завладени регулатори.
- Лошо взаимодействие с администрацията
- Тромавост на процедурите и липса на дигитализация и информация;
- Корупционни практики и произвол;
- Недостатъчен административен капацитет на институциите;
- Недостатъчно добре работещо електронно правителство.
- Човешки ресурси
- Липса на специализирани кадри;
- Емиграция на висококвалифицирани кадри;
- Занемарено и деградиращо образование и научна дейност.
- Ограничения на свободния пазар
- Ограничение на свободния пазар при обществените поръчки и концесии;
- Неефективна борба с картелите;
- Селективност при проверки, контрол и прилагане на правила от регулатори и държавни институции.
- Неефективно финансиране и подкрепа за бизнеса за иновации и конкурентоспособност
- Неефективни, бавно реагиращи и неконкурентни институции;
- Тромави насърчителни механизми;
- Забавена процедура за финансова помощ по държавни програми;
- Липса на административен капацитет.
- Липса на взаимодействие между научноизследователската дейност, модерните иновации и бизнеса
- Ниска степен на интернационализация на МСП за разлика от наличното международното сътрудничество на научните структури;
- Висока степен на ресурсна и особено енергийна интензивност на производството, ниска степен на приложение на нови технологии.
- Липса на насърчителни механизми за междусекторно взаимодействие
Инициативи за промяна
Планът ни за развитие на иновативната икономика е базиран на инициативи, формирани около четири основни сфери:
- Подобряване на институционалната среда, а с това и на бизнес средата, което да позволи на иновативните бизнеси да се развиват и да привлече чуждестранни инвестиции в сферата;
- Развитие на човешкия ресурс по начин, който да го подготви за участие в иновативната икономика. Създаване на условия, които ще привлекат и задържат талантливите хора в България;
- Оптимизиране на пътя на иновацията от създаването до мащабното й комерсиализиране чрез инвестиции в научната дейност и система от стимули за взаимодействието й с бизнеса;
- Подпомагане на иновативната икономика чрез осигуряване на система от мерки за държавната й подкрепа: промени във финансирането и законодателство, приорититизиране и фокусиране в подкрепата на иновативните усилия. Използване на държавните ресурси и органи за подпомагане на иновативните бизнеси.
Институционална и бизнес среда
Електронно управление
- Въвеждане на електронно управление;
- Премахване на корупционни практики в административните и контролни органи (Комисията за Финансов Надзор).
Защита и върховенство на правото
- Защита на предприемачите, иновациите и компаниите от нелоялна конкуренция, монополна или олигополна структура на пазара;
- Защита от криминална, подривна или незаконна дейност чрез прилагане върховенството на закона и едновременно адаптиране на законите към нуждите на и тяхното прилагане;
- Завишаване на защитата на интелектуалната собственост и улесняване на процедурите за защита на правата на носителите им. Защита на печалбата от иновации и авторското право/патент чрез прилагане на върховенство на законите, регламентиращи иновациите и адаптиране им към нуждите.
Човешки капитал и иновации
Иновациите са важно средство за развитие на човешкия капитал чрез:
- практическо възпитание на култура на предприемачество, иновации и поемане на рискове;
- регламентирано отпускане на свободна година (gap year) за лични проекти, творческа изява и частна инициатива;
- адаптиране на образованието за постигане на нужните качества (творческо мислене, точни науки, проектни и практични задачи, както и образование, базирано на решаването на проблеми);
- засилване на интереса и увеличаване броя на студентите и финансирането за инженерни и научни специалности;
- осигуряване на достъп до иновативна среда (информация, ментори, колеги, възможност за експериментиране, централизирани хъбове в основни градове и внимателен подбор и култивиране на таланти в останалите населени места).
Привличане и задържане на човешки ресурс чрез
- системно повишаване на качеството на човешкия ресурс в иновативните бизнеси;
- подготовка на национална концепция за преустановяване на изтичането на човешки капитал от страната и обратното привличане на таланти;
- отключване на потенциала на човешкия капитал чрез осигуряване на достойно финансиране на труда на изследователите и въвеждане на адекватни механизми за оценка на постигнатите резултати;
- Привличане на чуждестранни таланти чрез подобряване на предприемаческата среда, проактивно подобряване на емиграционната среда и съпътстващи регулации за търсени кадри;
- позициониране на България като „дом за дигитални номади“;
- осигуряване на бърза процедура за даване на синя карта за нужни кадри; промяна на правилата за получаване на синя карта и на виза Д;
- регламентиране на дистанционна работа във и извън България;
- регламентиране и подкрепа за реализирането на т. нар. „трета мисия“ на висшите училища – трансферът на резултати от научните изследвания към бизнеса.
Трансфер на знанията
- Отваряне на данните на държавните предприятия и структури (или на такива с преобладаващо държавно участие) за използване от аналитични иновативни проекти с частни партньори;
- Стимулиране на пилотни проекти (особено такива, фокусиране върху постигане на ефективност или реализиране на нов продукт или услуга) между държавни структури и иновативни млади компании;
- Формиране на формални структури за сътрудничество между индустрия и образователни и научни центрове;
- Подкрепа за сформиране на иновативни и предприемачески екосистеми;
- Поддържане на среда, която насърчава научна дейност и развитие (R&D);
- Облекчаване на Закона за обществените поръчки в частта изследователска и иновационна дейност за постигане на ускорени процедури;
- Ограничаване на бюрократичните пречки и прозрачност при финансирането на наука и иновации чрез отчетност и електронно управление на финансовите потоци;
- Стимулиране на изследователската и иновационната дейност чрез финансови и данъчни облекчения.
Държавна подкрепа
Законодателство, регулации и процедури
- Промените в законодателството трябва да следват принципа на насърчаване на постиженията, а не наказване на евентуални провали.
- Необходимо е да се облекчат процедурите за ликвидация и/или несъстоятелност на стартъп дружества.
Финансиране
- Засилване на ролята на местния капиталов пазар и в частност пазара за растеж на фондовата борса като възможност за финансиране на иновативни стартиращи компании;
- Ефективно и прозрачно управление на европейските средства по линия на Фонда на фондовете, както и разнообразяване на финансовите инструменти, създаващи добавена стойност в предприемаческата екосистема в България;
- Предоставяне на средства, финансиране и помощи чрез обособена държавна организация;
- Увеличаване на националното публично финансиране за наука, иновации и технологичен трансфер в абсолютен размер и като дял от Брутния вътрешен продукт и доближаване до европейските стандарти – 1% от БВП
- Механизъм за насърчаване на т.нар. „ангелски инвестиции” чрез частично връщане на данъци, които да компенсират неуспешни инвестиции.
- Фокусиране на усилията на държавата и подкрепата в сфери и сектори с потенциал за развитие на висока добавена стойност:
- ИТ;
- Изкуствен интелект;
- Зелени технологии;
- Космически технологии;
- Бизнес модел за икономика на споделянето;
- Децентрализирани технологии (блокчейн);
- Аутомотив технологии;
- Нишова и масова индустрия;
- Биотехнологии;
- Агрикултура;
- …и други сфери, идентифицирани в хода на развитието на пазара и иновативната и стартъп екосистема.
- Целенасочено усилие за привличане на стратегически инвеститори с екосистемен ефект (1–2 топ инвеститора);
- Свързване на мониторинг, оценка, контрол и стимули върху изразходването на публичен финансов ресурс с индикатори за ефекти върху пазара, икономиката и обществото;
- Детайлно проучване на отделните сектори и техните нужди от гледна точка на иновациите;
- Увеличаване и ускоряване на технологичен трансфер между научноизследователска дейност и бизнес чрез електронна платформа на дейности и нужди.
Разпространение
- Осигуряване на промоуторска дейност в чужбина чрез държавни организации и служби (посолства, консулства, търговски и културни центрове) и свързване на личните стимули на търговските представители с успеха на дейността.