Отбраната е критично важен и незаменим фактор за гарантиране на националната сигурност на държавата. Тя ще продължи да се планира, подготвя и осъществява в съответствие с Конституцията, законите на Република България и националните стратегически документи в областта на сигурността и отбраната и е ключова част от Системата за защита на националната сигурност. Отбраната е елемент от жизнено значение за защитата на националните интереси на България в днешния отворен и взаимнообвързан свят. За нашата страна ефективна отбрана е немислима без водещата и интегрираща роля на външната ни политика за осигуряване на надеждни съюзници и многонационални решения. Само с многонационален подход и със съвременни, оперативно ефективни и постоянно боеспособни въоръжени сили отбраната на България може да изпълни своята роля. Обратното я превръща в опасна илюзия за сигурност и в черна дупка за източване на ценен национален капитал – човешки, материален и финансов. Заедно с това превъоръжаването е мощен стимул за технологично обновление не само на армията и отбранителната индустрия, но и на цялата страна. Втората кариера на хората в униформа – в администрация, бизнес, академична сфера, политика е със съществен принос за успеха на България. Отбраната е основа за устойчивост на страната при кризи и за управление на цялостната промяна в цифровата ера, вкл. за гарантиране на кибер-устойчивост при атаки срещу критичната инфраструктура. Отбраната е и основа за укрепване на интегрирания сектор за сигурност, заедно с МВР и специалните служби на основата на сътрудничеството в НАТО и стратегическото партньорство със САЩ в рамките на ЕС.
Ние от Демократична България в 45-я Парламент предложихме Декларация по отбранителната политика и във връзка с предстоящите срещи на върха във формат Б9, НАТО, три морета, както и поемането на председателство на процеса на Срещи на министрите на отбраната в ЮИЕ. По наша инициатива бе ратифициран и протокола към споразумението с Румъния за противовъздушна и противоракетна отбрана в последния пленарен ден, което е ключово за укрепване на сигурността в Черноморския регион. Повдигнахме и редица други въпроси, вкл. по съпричастност на чужди служби към взривовете в наши военни складове.
Демократична България е единствената политическа сила, която поставя превъоръжаването като приоритет и затова в 46-я парламент инициирахме с други групи на разискване по оценка на изпълнението на Програма 2020 и адекватността на Програма 2032 и постигнахме решение на Парламента за изискване от МС на детайлен анализ с оценка за изпълнението на Програма 2020 до края на октомври 2021. Наши въпроси провокираха своевременни действия на МО, МВнР, МВР в сферата на изпълнение на решенията от срещата на върха на НАТО, завършване на пътна карта по Стратегията за киберсигурност, ангажиране на България в мрежата за иновации на НАТО, ефективно обсъждане в Парламента и комисията по отбрана на възможностите за ограничаване на зависимости и уязвимости спрямо страни извън НАТО и ЕС, ограничаване на корупционните практики при изразходване на неусвоени средства в последните месеци на годината. Получихме и признание в Парламента с избор на наш представител като ръководител на българската делегация в Парламентарната Асамблея на НАТО.
В 47-я Парламент сме готови да продължим изпълнението на нашата програма с фокус върху реализация на мерки за повишаване на прозрачността, отчетността, отговорността и интегритета в системата за отбранително планиране. Ще предложим изменения в ЗОВС за създаване на модерна система за управление на превъоръжаването, мотивация на личния състав, развитие на многонационални формирования, повишаване ролята на отбраната в технологична трансформация на страната, използване на иновации във всички области, вкл. киберустойчивостта.
Приоритетът „Отбрана“ включва следните процеси:
- Повишаване на отбранителните способности на България;
- Извършване на технологично обновление на армията;
- Развитие на човешкия капитал чрез мотивиращ кадрови модел и ясна програма за обучение и усъвършенстване на квалифицирани кадри;
- Усилено интегриране (не само обновление, но и стратегически избор на въоръжение с цел оперативна съвместимост и сигурност на системите) в НАТО и европейската отбрана;
- Прилагане на Европейския зелен пакт (Зелената сделка) в отбраната.
Отбраната се завръща като един от основните приоритети на държавата:
- В последните 10 години конфликтите се приближават все по-близо до България, а капацитета ни за активна външна политика не е на необходимото ниво;
- Българската отбрана е изостанала в миналия век – както технологично, заради обвързаността със старото съветско оръжие, така и концептуално, заради реалната изолираност от процесите в НАТО и ЕС;
- Мотивираните млади хора, които изберат военната професия, ще продължат да бъдат търсени квалифицирани кадри за обществото, администрацията, индустрията, академичната общност и политиката след приключването на договорните си отношения.
Готови сме с екип за политически кабинет, който подпомаган от общата и специализирана администрация на Министерството на отбраната и с отчитане на военната експертиза на Щаба на отбраната да ръководи изграждане и поддържане на адекватни на рисковете и заплахите отбранителни способности на Въоръжените сили на страната в рамките на колективната отбрана на НАТО и Общата политика за сигурност и отбрана на ЕС на основата на решителна модернизация и превъоръжаване на БА със съвременни бойни системи и задържане и привличане на високо мотивирани и класифицирани военнослужещи и цивилни служители. Ще постигнем стратегически баланс между Цели, Подходи и Средства за постигането им.
Изграждане на съвременна и ефективна отбранителна институция за защита на националните и общите (НАТО/ЕС) интереси е основа за:
- Съвременни и боеспособни въоръжени сили чрез превъоръжаване и цифровизация;
- Развиване на човешкия капитал, професионализъм и увереност;
- Засилване на гражданския патриотизъм;
- Реална готовност за действие в обща съюзна система за сигурност и отбрана;
- Намаляване на отпечатъка на въоръжените сили върху околната среда.
Основната цел на отбранителната политика е създаването на боеспособни въоръжени сили, които са в състояние да възпрат всеки потенциален противник
Визия
Отбрана в системата на НАТО и ЕС с национални въоръжени сили от ново поколение чрез следните мерки:
- Национална програма с основни и осигуряващи инвестиционни проекти, 2 – 2,2% от БВП за отбрана за следващите 10 години за извеждане от въоръжение на системите, наследени от Варшавския договор, и замяната им със съвременни образци (създаване на национален инвестиционен фонд „Превъоръжаване и устойчивост на отбраната“ за многогодишно финансиране на програмата) – всеки проект ще предвижда подготовка на персонала, придобиване на нова техника с гаранционна поддръжка и възмездно извеждане на старата техника;
- Развитие у нас на поне една многонационална бригада, авиационна база и морска база с водещо българско участие;
- Доброволен резерв тип национална гвардия и мобилизационен резерв с отделни бюджети от бюджета на МО;
- Качествено по-високо равнище на подготовка, професионализъм и мотивация;
- Дълбока интеграция в НАТО и европейската отбрана;
- Преминаване към използване на чиста енергия и горива и устойчиво управление на отпадъците, „умни гарнизони“ на базата на цифровите и зелени технологии.
Стратегическа посока
- Завършване на стратегическия преглед на отбраната като част от цялостния преглед на сектора за сигурност (вкл. прокуратура и съд) в началото на новия управленски мандат. Приемане на цялостна военна (отбранителна) доктрина, концепции и програми за развитие на трите вида въоръжени сили и комплексна дългосрочна национална програма за модернизация и превъоръжаване, съобразена с ресурсните възможности на страната по време и след кризата.
- В рамките на година – разработване и започване на поне 10 дългосрочни проекта със срок за изпълнение 4 – 10 години, приоритетно стартиране на проекта за превъоръжаване на Сухопътни войски с фокус на технологичен преход към мрежови интелигентни способности.
- Довършване на проекта за доставка на F-16, включително до пълна ескадрила и разширяването му с цел обхващане на цяла C4I система за противовъздушна отбрана.
- Фокусиране върху развитието и привличането на човешки ресурс.
- Зелен преход в армията с решителна подмяна на старите образци въоръжение и техника от времето на Варшавския договор с техника и апаратура, гарантиращи висока и ефективна консумация на горива и енергия. Ударно саниране на казармите като публични сгради със съвременни условия за живот и екологичност.
Как това ще се отрази на отделния човек, обществото, държавата
- Поставяне на ясни приоритети с реалистични разчети преодолява хроничния проблем на „недофинансиране“ на „полупроекти“ в ключова сфера като националната сигурност.
- Армията в XXI век е свързана с нов тип професионализъм и мотивация, повишени изисквания към персонала и адекватни възнаграждения. Тя изисква и нов модел за кариерно развитие на хората с ротация в НАТО, ЕС и многонационални формирования, което може да играе ролята на двигател за радикалната модернизация на цялата страната.
- Усещане за пълноценност и гордост, постигнати чрез модернизация и интензивна бойна подготовка на въоръжените сили, ключово за мотивацията на личния състав. То трябва да се осъществи в пълно съответствие със съюзното планиране в НАТО и ЕС, активно участие в мисиите за защита на националния интерес и пр.
- Модернизираната армия е важно условие за по-чиста и здравословна околна среда.
Контекст на промяната
- Фундаментални политически, икономически и технологични промени, които директно засягат сигурността и отбранителните способности на държавите в целият свят.
- Преминаване от еднополярен модел на сигурност (САЩ/НАТО) към дву- или мултиполярен модел, включващ и други участници (като например Русия и Китай) – важно за нас е да не допуснем зависимости от страни извън НАТО и ЕС, което създава уязвимости за хибридни и чисто военни атаки.
- Конфликти и повишена военна активност в близост до нашите граници (агресията срещу Грузия от 2008 г., анексирането на Крим през 2014 г. и ускорена милитаризация от страна на Русия в Черноморския басейн, регионално напрежение между Турция и Гърция / ЕС в Източното Средиземноморие, постоянното напрежение в Близкия изток и т.н.).
- Създаване и развитие на Европейската отбрана.
- Ковид криза и усилие на ЕС за възстановяване и устойчивост, базирано на цифровизация, иновации, нови и революционни технологии.
- Климатичните промени и Европейски зелен пакт (Зелена сделка), както и плановете за възстановяване и развитие, които подпомагат всички сфери извън отбраната – т.е. инвестицията в отбраната остава първостепенна национална задача.
Ситуацията в сектора
- Сухопътните войски боравят с оръжия, които по качество и функционалност значително отстъпват на съвременни сравними образци, въведени в други страни (както страни членки на НАТО, а също така и в трети страни).
- Авиационната база се състои от ограничен брой самолети, произведени по времето на СССР), които не са в състояние да защитят суверенитета на българското въздушното пространство и за които държавата харчи значителни средства за поддръжка, без да им осигури базова съвместимост с техниката в НАТО при недопустима (след събитията и решенията в НАТО от 2014 г.) зависимост от Русия и близките й съюзници като Беларус..
- Морската материална база е крайно ограничена, което чувствително възпрепятства изпълнението на основни функции (сдържане на агресия, защита на териториални водни пространства, спасителни операции, и т.н.).
- Отрицателно въздействие на въоръжените сили върху околната среда и силна демотивация на хората в отбраната.
Основни проблеми
- Неадекватна бойна техника и съоръжения и продължителна зависимост от Русия
- С бюджета на МО се поддържа основно стара техника – Танкове Т-72, самолети Су-25, Миг-29, вертолети Ми-17, Ми-24, РЛС, ЗРК, придобити преди повече от 40 години. България се самозаблуждава, че е възможна модернизация на въоръжението и техниката от времето на Варшавския договор;
- Необходимо е решително цялостно модернизиране, без което ще се достигне до технологичен колапс.
- Маргинално използване на агенциите и другите инструменти на НАТО и ЕС
- Ниско ниво на представителност в операциите и структурите на НАТО и ЕС при слабо използване на хората с опит от участие там, отсъствие на сериозни елементи от структурата на силите на НАТО на наша територия;
- Липса на национална програма за превъоръжаване и индустриално-технологично развитие в НАТО и ЕС;
- Маргинално участие в многонационални формирования, пренебрегване на DCM, NFIU, CoE, като единствени структури, свързани с НАТО в България, бавене на Центъра за морска сигурност.
- Човешки ресурси
- Недостиг на персонал поради демотивиращ кадрови модел на развитие на хората в отбраната;
- Неадекватна политика за привличане на млади хора и студенти;
- Липса на стимули и възможности след приключване на договорите;
- Проблеми с възрастта и пенсионирането;
- Липса на политики и работа с ветераните.
- Загуба на човешки потенциал за бъдещето
- Затъване на военнообразователната система в миналото (с малки изключения);
- Липса на сертификация на военното образование по стандартите на НАТО и военното образование в ЕС;
- Носталгия по наборна служба тип „Варшавски договор“, СВ (трудоваци), начално военно обучение, „доброволни отряди на трудещите се”, а в същото време липсва адекватен съвременен модел за участие на гражданите в отбраната на страната;
- Липса на военни факултети в университетите. Няма съвместни проекти между водещи граждански и военни университети по теми в интерес на отбраната и обмяна на кадри.
- Архаични, от времето на участието ни във Варшавския договор, гражданско-военни отношения.
Инициативи за промяна
Предложените инициативи са резултат от анализ на сектора (представяне на глобално ниво, спецификите на проблемите на местно ниво), коментари на експерти и опита на други държави в сферата.
Стратегически преглед на оперативните способности на въоръжените сили
- Разработване и прилагане в действие на обстоен преглед на отбраната в самото начало на новия управленски мандат;
- Разработване на политики, програми и планове за по-екологични въоръжени сили;
- Привличане на професионалисти и експерти както от отбраната и въоръжените сили, така и от другите компетентни министерства, но също и от академичната общност, от отбранителната индустрия и от евроатлантическата и зелената общност в страната.
Разработване на инвестиционни проекти за повишаване на отбранителните способности на държавата, с приоритет превъоръжаване на сухопътните войски
- Създаване на реално изпълними програми, съобразени с финансовите възможности на държавата, и използване на европейските инициативи / европейския фонд за отбрана за инвестиции въз основа на резултатите от прегледа на отбранителните способности;
- Разработване на платформи, гарантиращи сигурност и устойчивост на информационните системи на отбраната, а така също и гарантиране на защита срещу кибер/хибридни заплахи.
Изпълнение на инициативи (залегнали в инвестиционните проекти) за модернизация, превъоръжаване в контекста на приоритети за технологично обновление и екологични норми за трите вида въоръжени сили
- Реалистични програми за модернизация чрез приоритетно финансиране съобразно нуждите на отделни звена от отбраната, целящи цялостно подобряване на отбранителните способности;
- Ускорено извеждане на остарялата техника и утилизацията й в сътрудничество с производителите и съюзниците от НАТО и ЕС , в съответствие с политиките за опазване на околната среда;
- Придобиване на съвременна техника от съюзни държави;
- Партниране с производители от НАТО/ЕС за създаване на условия за производство на модерно въоръжение в България.
- Широко привличане на българската отбранителна промишленост и научноизследователски институции при изпълнението на инвестиционни проекти за модернизацията и превъоръжаването, включително и с използване на средства от Европейския фонд за отбрана.
Осигуряване на условия за повишаване на нивото на подготовка на служителите в отбраната
- Подобряване на процесите по привличане и ефективен подбор на кадри, увеличаване на възнаграждението, подобряване на социалните условия на военнослужещите и цивилните служители, създаване на политики за привличане на млади хора, както и предпоставки за ясно и мотивиращо кариерно развитие на военнослужещите в структурите на НАТО и/или ЕС;
- Възобновяване на програми за развитие на доброволен резерв Национална гвардия и мобилизационен резерв, включително и на инициативи за популяризиране на военната кариера сред младежите;
- Повишаване на привлекателността на военната кариера;
- По-тясно взаимодействие с различни структури на гражданските власти с цел подобряване на взаимодействието между елементи от отбраната с граждански звена при кризисни или извънредни ситуации;
- Обучения за важността на прилагане на зелени политики във въоръжените сили.
Усъвършенстване на гражданско-военните отношения с цел изграждане на ефективни и ефикасни въоръжени сили.
- Управление на отбраната от страна на политическото ръководство с ясна визия и поемане на произтичащите отговорности.
- Осигуряване на професионална и компетентна експертиза от страна на военното ръководство.
Задълбочаване на сътрудничеството и интеграцията със структури в НАТО и европейската отбрана
- Увеличаване на участието на елементи от въоръжените сили в инициативи на НАТО/ЕС чрез създаване на специализирани подразделения и интегрирането им в многонационални сили като част от НАТО/ЕС. Ротация на многонационалните сили;
- Активно участие в многонационални учения в рамките на НАТО, включително и провеждане на редовни учения на българска територия;
- Изграждане и привеждане в готовност на елементи от отбраната, които да участват в умиротворителни международни мисии под егидата на НАТО/ООН;
- Усъвършенстване на оперативната съвместимост и взаимодействието със структурата на силите на НАТО и ЕС;
- Активно участие в технологичното и индустриялното сътрудничество в НАТО и ЕС с особено внимание към стратегията за нововъзникващи и революционни технологии, участие в Иновационния фонд на НАТО и отбранителния иновационен акселератор за Севeрния Aтлантик (DIANA);
- Ускорено включване в инициативата на ЕС Military Green.
Активна антикорупционна политика
- Решителни действия за премахване на предпоставките за корупция при управлението на ресурсите в системата на отбраната чрез повишаване на прозрачността, отчетността и контрола.
Принос към националната сигурност в мирно време
- Продължаващо участие на Въоръжените сили за защита на населението при бедствия и аварии, както и при опазването на границата и противодействието на тероризма в съответствие със Закона за отбраната и въоръжените сили на РБ и Закона за противодействие на тероризма.
„Демократична България“ е единствената политическа сила, която е готова с програма за стратегическо планиране на отбраната още в началото на новия управленски мандат. Ние имаме експертизата и волята да наложим спешно необходими мерки за повишаване на капацитета на националната отбрана. Основните ни идеи са представени чрез Обществен договор за отбранителна политика до 2030 през септември 2018.