В парламентарната Комисия по дигитализация, електронно управление и информационни технологии се проведе публично обсъждане на законопроекта за промени в Закона за електронното управление. Проектът, внесен от Ивайло Мирчев и група народни представители от “Демократична България” получи подкрепата на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията и на всички представители на браншовите асоциации, които присъстваха на обсъждането. От Държавната агенция “Електронно управление” (ДАЕУ) подкрепиха част от текстовете и дадоха предложения по други. Предложение за промяна направиха и от Комисията за защита на личните данни (КЗЛД).
„С този закон се урежда централизирана система за управление на електронните регистри (като услуга), чрез която бързо и лесно могат да бъдат електронизирани регистри с ниска до средна сложност на водене. Централизираната система ще намали административното бреме за гражданите и бизнеса, а процесите ще бъдат прозрачни и ще се водят ефективно”, каза председателят на комисията Ивайло Мирчев при представянето на законопроекта. Той изтъкна, че през последните години държавата е наляла милиарди левове за електронно управление, но то не е било изградено ефективно.
„Не е нужно хората да разнасят удостоверения от гише на гише, документите да се съхраняват от администрацията и да няма прозрачност. Електронните регистри са сърцето на електронното управление“, каза Мирчев.
Със законопроекта се въвеждат три аспекта на регистровата реформа: регистри на лица, осъществяващи публични функции и доставчици на обществени услуги, административния регистър и надграждането и електронизирането на регистри. Предвижда се администрацията на Министерския съвет да продължи да бъде ползвател на регистъра, но задължението за неговото водене, надграждане и включване в инфраструктурата на електронното управление да премине към ДАЕУ.
По време на обсъждането от ДАЕУ възразиха срещу това предложение. “Отговорността за регистъра сега е на администрацията на Министерски съвет, ние не бихме искали да поемаме чужда отговорност”, каза зам.председателят на агенцията Валери Борисов и изрази готовност ДАЕУ да съдейства технически на администрацията на МС. Той призова за повече време за обсъждане.
“Централизирането на електронните регистри категорично ще намали административната тежест за гражданите и бизнеса. Водените регистри на различните органи не отговарят на Закона за електронните услуги”, каза Борисов.
Председателят на КЗЛД Венцислав Караджов предложи промяна в законопроекта, с която да се разшири понятието „първичен администратор на данни“ и да се изясни, че административното производство може да протече въз основа на закон или подзаконов нормативен акт.
В подкрепа на предложените промени се изказаха представителите на всички браншови организации – Асоциация „Интернет услуги и технологии“, Българска асоциация по информационни технологии, Българска асоциация на софтуерните компании, Сдружение „Национално представителство на българската стартъп предприемаческа общност“, Професионалната асоциация по роботика и автоматизация и експерти.
Росен Генчев, изп. директор на “Биосийк” предложение да се създаде държавна облачна услуга. Това е ключово, за да може да тръгне електронизацията. Как да правим единен софтуер, трябва да се спазват държавни стандарти, услугите трябва да се менажират на централно ниво. Всичко трябва да се прави евтино, бързо и качествено”, заяви той.
“Концепцията и сега е за “държавен облак”. Той в момента не е като амазон, но би трябвало да бъде”, коментира експертът Божидар Божанов.
Председателят на парламентарната комисия Ивайло Мирчев посочи, че между двете четения ще бъдат направени предложения, съобразени с препоръките днес.