В същото време се генерира „излишък“, като сумите по договори с Русия, и свързани страни извън НАТО и ЕС, нарастват главоломно, и то с поемане на ангажименти за години напред. Това не остава незабелязано от българските военнослужещи – висши офицери бързат да се пенсионират, макар и да остават на служба, а млади кадри така и не постъпват. Въоръжените сили на България по решение на парламента от 25.11.2015 г. следва да са не по-малко от 37 000 души, а вероятно са и под 30 000. Бойните ни формирования са деокомплектовани и от там небоеспособни. Отбранителната политика се проваля както по линия на персонала, така и по линия на превъоръжаването и скъсване на зависимостите от страни извън НАТО и ЕС.

България е страна, която практически отсъства от многонационалните формирования на НАТО в Източна Европа.

Особено обезпокоително е състоянието във Военновъздушните сили. Продължават катастрофите със загуба на човешки живот – без никаква отговорност на ръководството на Министерството на отбраната. Въпросът за придобиване на нов многоцелеви изтребител за българските Военновъздушни сили стои на дневен ред от 2000 година.

Независимо от редицата декларации на правителството на Борисов, все още не е взето решение и се търсят всякакви поводи то да бъде отлагано във времето. За сметка на това, упорито и последователно продължава политиката за изтичане на стотици милиони левове за удължаване на експлоатацията на съветското оборудване.

На фона на ескалацията на насилието в Украйна и очакваните нови санкции срещу руски компании, решението за нови многомилионни договори в тази посока е скандално. България е единствената страна в НАТО и ЕС със 100% зависимост на военновъздушните си сили от Русия.

Демократична България се обявява срещу този порочен модел. Министър-председателят най-после трябва да поеме отговорност за действителната интеграция на армията ни в структурата на силите на НАТО.

Настояваме:

  1. Да се вземат категорични решения за модернизация на българската армия – ако липсва капацитет и желание в Министерството на отбраната за това, то като минимум премиерът да активира отменената от неговото правителство през 2015 г. Национална Програма „България в НАТО и Европейската отбрана 2020“ (приета на 03.10.2014 г. от служебното правителство на президента Плевнелиев) като стратегия за превъоръжаване – в отговор на ангажиментите на България от срещата на НАТО в Уелс;
  2. Да се приеме ясен график за изтегляне от въоръжение на несъвместимата в НАТО съветска техника, включително летателни апарати като приложение към Плана за достигане на разходите за отбрана до 2 % от БВП и 20% от тях за нови способности. При необходимост от преходен период, тяхната поддръжка и обслужване да се осъществява съвместно със съюзните и партньорски държави, да се търси възможност за реализацията им в трети страни.
  3. Отношенията с Руската федерация във военната сфера да бъдат ограничени до минимум и да се осъществяват чрез механизмите на съюзната система за сигурност и отбрана до демонстрирането на ясно желание за деескалация на напрежението и демилитаризацията на Черно море от страна на Русия.

Демократична България представи на 27.09.2018 г. Обществен договор за отбранителна политика като ясна алтернатива на провала в изпълнение на правителствената програма и задълбочаващата се криза на способностите на армията ни.

06 Декември 2018, Четвъртък