Придобиване на нов боен самолет е практически „вот на доверие“ по въпросите на националната сигурност

14 януари 2019, понеделник Viber

Като отчитаме стратегическата важност на придобиването на нов боен самолет за българската армия, ние от Демократична България, смятаме, че мнозинството трябва да прояви смелост и да продължи процеса с нов мандат.

Придобиване на нов боен самолет е практически „вот на доверие“ по въпросите на националната сигурност

Той е необходим заради неуспеха на екипа на МО да се включи в параметрите на действащото решение на парламента. Бързото въвеждане на съвместим в НАТО боен самолет, който да замени несъвместимите, морално и физически остарели, много скъпи за поддръжка и без принос към колективната отбрана, самолети МиГ-29 и Су-25, е приоритетна задача за националната ни сигурност.

Придобиването на самолети Ф-16, чрез споразумение с правителството на САЩ,  затвърждава геополитическия избор от 1997 година, ще стартира реално процеса на превъоръжаване и ускорява интеграцията ни в НАТО. Около 700 изтребители F-16 са част от военновъздушните сили на 10 държави-членки на НАТО в Европа, а в края на 2018 г.  Гърция потвърди, че ще модернизира 84 от по-ранното си поколение изтребители F-16 до стандарт Viper, който е подобен на новия блок 70, избран от Словакия и България. Този самолет разполага с многоцелеви радар, базиран на технология, използвана във F-22 и F-35 – може да проследява 20 отделни цели едновременно и има обхват от над 160 морски мили срещу наземни цели, значително повече от другите изтребители от четвърто поколение.

С цел да се избегнат рисковете от по-нататъшно забавяне или отмяна на процедурата, настояваме в новия мандат на парламента да залегнат следните важни елементи:

  1. Да се предвиди срок, в който правителството да внесе договор по придобиване на боен самолет за ратификация от Народното събрание – не по-късно от 30.06.2019 година, с цел приключване на процедурата преди лятната ваканция на парламента.
  2. Преговорите с правителството на САЩ да се водят в контекста на стратегическото ни партньорство за постигане на оптимални условия за индустриално и научно-техническо сътрудничество по придобиване и експлоатация на Ф-16, при условия на минимизиране на рисковете за сигурността на въздушното пространство на България в преходния период.
  3. Преди внасяне на договора за ратификация да бъде създаден професионален съвместен програмен офис за придобиване на боен самолет и интеграцията му във въоръжените сили на България и структурата на силите на НАТО. Офисът да започне незабавно планиране на необходимите подготвителни работи по инфраструктурата, подготовката на персонала и други задачи от „критичния път” за въвеждане в бойна експлоатация на новия самолет, и да осигури цялостна поддръжка на жизнения му цикъл следващите 30-40 години.
  4. Изграждането на програмния офис да стане в консултации с агенциите на НАТО по поддръжка и придобиване (NSPA) и по комуникации и информация (NCIA), с цел гарантиране на прилагането на най-добрите практики от НАТО у нас.
  5. Паралелно с графика за въвеждане в бойна експлоатация на новия самолет да се представи за одобрение в парламента график за извеждане от въоръжение на МиГ-29 и Су-25, с цел ограничаване на разходите за бойни самолети до възможния минимум и съсредоточаване на вниманието на ВВС върху трансформация в системата на НАТО.

Гласуването в парламента за промяна на мандата по придобиване на нов боен самолет е практически „вот на доверие” по въпросите на националната сигурност. Очакваме отговорно поведение от всички парламентарни сили, особено от управляващото мнозинство.

Демократична България се ангажира при участието си в следващ парламент да постави превъоръжаването на армията в контекста на участието ни в НАТО и Европейската отбрана, като основен приоритет в съответствие с представения от нас на 27.09.2018 година „Обществен договор за отбранителна политика до 2030 година”.

Участници в материала:

Велизар Шаламанов

Народен представител

Велизар Шаламанов

Новини и коментари

Христо Иванов: Конституционният съд призна, че България е прокурорска република

Христо Иванов: Конституционният съд призна, че България е прокурорска република

Ивайло Мирчев: Президентът да каже защо Пеевски отдавна е със сериозна охрана от НСО

Ивайло Мирчев: Президентът да каже защо Пеевски отдавна е със сериозна охрана от НСО

Надежда Йорданова: Причината за дълбоката криза в България е систематичният отказ да се реши проблемът за върховенството на правото и липсата на справедливост в обществото

Надежда Йорданова: Причината за дълбоката криза в България е систематичният отказ да се реши проблемът за върховенството на правото и липсата на справедливост в обществото

Ивайло Мирчев: Всеки следващ предсрочен вот ни приближава към президентска република

Ивайло Мирчев: Всеки следващ предсрочен вот ни приближава към президентска република

Христо Иванов: Ако има шанс да бъде формирано правителство анти-Пеевски, длъжни сме пред нашите избиратели да го направим 

Христо Иванов: Ако има шанс да бъде формирано правителство анти-Пеевски, длъжни сме пред нашите избиратели да го направим 

Надежда Йорданова: Готови сме да разговаряме с всички политически сили, които подкрепят нашите реформи, с изключение на “Възраждане”

Надежда Йорданова: Готови сме да разговаряме с всички политически сили, които подкрепят нашите реформи, с изключение на “Възраждане”

Всички новини

От медиите

Христо Иванов: Овладяване на „съда на властта“ от Пеевски, Чолаков и техните брокери на влияние.

Христо Иванов: Овладяване на „съда на властта“ от Пеевски, Чолаков и техните брокери на влияние.

Ивайло Мирчев: Опраскването на Конституцията е решение на Пеевски и Чолаков

Ивайло Мирчев: Опраскването на Конституцията е решение на Пеевски и Чолаков

Христо Иванов: Конституционният съд каза, че България е прокурорска република

Христо Иванов: Конституционният съд каза, че България е прокурорска република

Всички видеа
Използваме бисквитки на нашия уебсайт, за да подобрим неговото представяне и вашето преживяване. Ако продължите, ще приемем, че сте съгласни с това. OK