Като отчитаме стратегическата важност на придобиването на нов боен самолет за българската армия, ние от Демократична България, смятаме, че мнозинството трябва да прояви смелост и да продължи процеса с нов мандат.
Той е необходим заради неуспеха на екипа на МО да се включи в параметрите на действащото решение на парламента. Бързото въвеждане на съвместим в НАТО боен самолет, който да замени несъвместимите, морално и физически остарели, много скъпи за поддръжка и без принос към колективната отбрана, самолети МиГ-29 и Су-25, е приоритетна задача за националната ни сигурност.
Придобиването на самолети Ф-16, чрез споразумение с
правителството на САЩ, затвърждава
геополитическия избор от 1997 година, ще стартира реално процеса на
превъоръжаване и ускорява интеграцията ни в НАТО. Около 700 изтребители F-16 са част от
военновъздушните сили на 10 държави-членки на НАТО в Европа, а в края на 2018
г. Гърция потвърди, че ще модернизира 84
от по-ранното си поколение изтребители F-16 до стандарт Viper, който е подобен
на новия блок 70, избран от Словакия и България. Този самолет разполага с
многоцелеви радар, базиран на технология, използвана във F-22 и F-35 – може да
проследява 20 отделни цели едновременно и има обхват от над 160 морски мили
срещу наземни цели, значително повече от другите изтребители от четвърто
поколение.
С
цел да се избегнат рисковете от по-нататъшно забавяне или отмяна на процедурата,
настояваме в новия мандат на парламента да залегнат следните важни елементи:
Да се предвиди срок, в който правителството да внесе
договор по придобиване на боен самолет за ратификация от Народното събрание – не
по-късно от 30.06.2019 година, с цел приключване на процедурата преди лятната
ваканция на парламента.
Преговорите с правителството на САЩ да се водят в
контекста на стратегическото ни партньорство за постигане на оптимални условия
за индустриално и научно-техническо сътрудничество по придобиване и
експлоатация на Ф-16, при условия на минимизиране на рисковете за сигурността
на въздушното пространство на България в преходния период.
Преди внасяне на договора за ратификация да бъде създаден
професионален съвместен програмен офис за придобиване на боен самолет и
интеграцията му във въоръжените сили на България и структурата на силите на
НАТО. Офисът да започне незабавно планиране на необходимите подготвителни
работи по инфраструктурата, подготовката на персонала и други задачи от „критичния
път” за въвеждане в бойна експлоатация на новия самолет, и да осигури цялостна
поддръжка на жизнения му цикъл следващите 30-40 години.
Изграждането на програмния офис да стане в консултации с
агенциите на НАТО по поддръжка и придобиване (NSPA) и по комуникации и
информация (NCIA), с цел гарантиране на прилагането на най-добрите практики от
НАТО у нас.
Паралелно с графика за въвеждане в бойна експлоатация на
новия самолет да се представи за одобрение в парламента график за извеждане от
въоръжение на МиГ-29 и Су-25, с цел ограничаване на разходите за бойни самолети
до възможния минимум и съсредоточаване на вниманието на ВВС върху трансформация
в системата на НАТО.
Гласуването
в парламента за промяна на мандата по придобиване на нов боен самолет е
практически „вот на доверие” по въпросите на националната сигурност. Очакваме
отговорно поведение от всички парламентарни сили, особено от управляващото
мнозинство.
Демократична
България се ангажира при участието си в следващ парламент да постави превъоръжаването
на армията в контекста на участието ни в НАТО и Европейската отбрана, като
основен приоритет в съответствие с представения от нас на 27.09.2018 година „Обществен
договор за отбранителна политика до 2030 година”.
Важно е санитарният кордон да бъде плътен, защото при инструментите, с които разполага Пеевски в съдебната власт и репресивния апарат, кордонът лесно може да бъде спукан
Използваме бисквитки на нашия уебсайт, за да подобрим неговото представяне и вашето преживяване. Ако продължите, ще приемем, че сте съгласни с това.
OK