Промени за спиране на корупционния инженеринг минаха в регионалната комисия по предложение на „Демократична България“

Регионалната комисия в Народното събрание прие на първо четене законопроекта на „Демократична България“ за изменение на Закона за обществените поръчки (ЗОП), който цели да се сложи край на порочните корупционни практики с инженеринга в строителството.

 Основният проблем при българската форма на инженеринг е създаването на финансова зависимост на проектанта и строителния надзор от строителя, който е спечелил обществената поръчка, се казва в мотивите на законопроекта. 

Така строителният процес протича в условия на остър конфликт на интереси, който се толерира от държавните институции и общините, поради големите възможности за реализация на корупционни схеми. 

Законодателната инициатива си поставя за цел да се прецизират случаите, при които строителният инвестиционен процес може да се изпълнява чрез инженеринг, като се гарантира независимостта между проектант, надзор, строител и технически контрол по част “Конструкции”.

“По герберския тертип вместо тръжни процедури се използваше инженеринг, като по този начин ремонтът на една и съща улица може да излезе 2 млн. лева с тръжна процедура с най-ниска цена и 20 млн. лева, когато се прави на инженеринг. Разликата в сумата за ремонта потъваше в джобовете на знаете кои. Малка, но правилна стъпка към една променена България”, коментира народният представител от “Демократична България” Ивайло Мирчев, който е един от вносителите на законопроекта.

 Според промените в ЗОП на “Демократична България”, строителство на инженеринг се допуска само в следните три случая: при изграждане на национални обекти, за които в България не са налични познания и опит за тяхното проектиране и/или технология за тяхното изпълнение; при изграждане на общински обекти от III, IV, V и VI категории, финансирани по европейски програми или от общинските бюджети, със срок на изпълнение до една година и строителна стойност до 120 хиляди лева без ДДС и при изграждане или възстановяване на обекти във връзка с отстраняване на последици от природни бедствия, аварии или други форсмажорни обстоятелства.

За строежи, които не се изпълняват чрез инженеринг, задължително се провеждат отделни конкурси и/или търгове за проектиране, за надзор и за строителство, а контролният инженер по част ,,Конструкции” се избира от възложителя, предвиждат промените в закона.

“Използваната у нас форма на инженеринг в строителството се отличава с осъвместяване на проектирането и изпълнението на строежите под егидата на строителните фирми, спечелили обществените поръчки. Тази форма на осъвместяване на различни по отговорност дейности под шапката на строителя не е в защита на обществения интерес. Тя е неправилна и корупционна, като създаденият продукт (строежите) е със съмнително качество, спорна сигурност и несъразмерно високи цени”, се казва в мотивите на депутатите.

Новини и коментари

ПП-ДБ: Борисов да не се прави, че няма нищо общо със саботажа на градския транспорт в София

ПП-ДБ: Борисов да не се прави, че няма нищо общо със саботажа на градския транспорт в София

Георги Илиев: За една година от втория ми мандат като кмет на Слатина изградихме повече тротоари, отколкото през предния мандат в ерата “Фандъкова”

Георги Илиев: За една година от втория ми мандат като кмет на Слатина изградихме повече тротоари, отколкото през предния мандат в ерата “Фандъкова”

Георги Илиев: За една година от втория ми мандат като кмет на Слатина изградихме повече тротоари, отколкото през предния мандат в ерата “Фандъкова”

Георги Илиев: За една година от втория ми мандат като кмет на Слатина изградихме повече тротоари, отколкото през предния мандат в ерата “Фандъкова”

Ефективното политическо действие зависи от това в кой момент опитваш да го осъществиш и в каква степен можеш да бъдеш сигурен в успеха му

Ефективното политическо действие зависи от това в кой момент опитваш да го осъществиш и в каква степен можеш да бъдеш сигурен в успеха му

Ивайло Мирчев: Има индикации за свидетел, че президентът Радев е оказал влияние за сделката с “Боташ”

Ивайло Мирчев: Има индикации за свидетел, че президентът Радев е оказал влияние за сделката с “Боташ”

Бойко Димитров: В момента имаме незаконно блокиране на депата на публичния транспорт

Бойко Димитров: В момента имаме незаконно блокиране на депата на публичния транспорт

Всички новини

От медиите

Симеон Ставрев в "Здравей, България"

Симеон Ставрев в "Здравей, България"

Георги Илиев в "Честно казано с Люба Кулезич"

Георги Илиев в "Честно казано с Люба Кулезич"

Ивайло Мирчев в "Тази сутрин"

Ивайло Мирчев в "Тази сутрин"

Всички видеа
Използваме бисквитки на нашия уебсайт, за да подобрим неговото представяне и вашето преживяване. Ако продължите, ще приемем, че сте съгласни с това. OK